Sonja Graafstal en Carine Heijligers

429 DE ZEVENSTER Noortje is een meisje van 14 jaar. Zij woont samen met haar moeder en diens vriend. De vader van Noortje is overleden toen zij 11 jaar was. Zij volgt voortgezet speciaal onderwijs. De reden van aanmelding bij De Zevenster is dat Noortje geen emoties kan benoemen, ze wordt snel boos en gedraagt zich agressief. Ze luistert slecht, is erg druk en kan zichzelf niet goed vermaken. Noortje is drie jaar geleden een jaar opgenomen geweest in een observatiecentrum. Daarna is er ambulante thuisbehandeling ingezet naast de naschoolse dagbehandeling en wordt het gezin ontlast doordat ze drie weekenden per maand naar een logeerhuis gaat. Vanessa is eveneens 14 jaar. Zij vormt samen met haar moeder, diens vriend en zijn zoon van 13 en zijn dochter van 11 een gezin. Vanessa heeft geen contact met haar biologische vader en ook niet met haar biologische broer van 21. Vanessa volgt praktijkonderwijs. De reden van aanmelding bij De Zevenster is problemen in de thuissituatie. Vanessa accepteert het gezag van haar moeder niet en speelt de baas in het spel met andere kinderen. In haar gedrag zijn kenmerken van ADHD vastgesteld. Er is al tien jaar hulpverlening geweest voor Vanessa en het gezin. Dit varieerde van opvang binnen een medisch kinderdagverblijf, ambulante hulpverlening in het gezin, korte opname in een pleeggezin, tot weekend- vakantieopvang en nu de naschoolse dagbehandeling. Gedragsanalyse Hulpgever Irma Irma is 27 jaar oud en beschikt over een hbo-diploma SPH. Zij werkt al enige jaren met Beweging-als-houvast zowel als ambulante hulpgever in gezinssituaties als beroepsopvoeder op De Zevenster. We volgen Irma in deze casus in relatie tot de drie genoemde jongeren. Samen vormen zij een ‘groepje’, dit betekent dat zij twee dagdelen in de week als ‘groepje’ een gezamenlijke activiteit uitvoeren, variërend van een spelletje doen tot knutselen of koekjes bakken. De jongeren en Irma hebben allen de Nederlandse nationaliteit. Het beschreven traject loopt van oktober 2011 tot juni 2012. Voormeting Om de juiste aanpak voor elke jongere te kunnen bepalen, is een video-analyse gemaakt van de verschillende interacties tussen Irma en de jongeren in het groepje. De analyses van hun bewegingen zijn in dit hoofdstuk niet in een schema opgenomen aangezien dit voor drie dyades te uitgebreid wordt. Wel zijn de bewegingen geanalyseerd volgens het bewegingsschema als startpunt voor de hulpverlening. Een globale beschrijving van de videobeelden van het eerste filmfragment volgt hieronder. In het filmfragment is te zien dat Irma een spelletje Yahtzee speelt samen met Bart, Noortje en Vanessa. Het spelletje zorgt ervoor dat er een beurtverdeling is doordat de beker met dobbelstenen na iedere gooi wordt doorgegeven aan 3I

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw