Sonja Graafstal en Carine Heijligers

430 3 I de volgende speler. Tijdens het spelen benoemt Irma wie er aan de beurt is. Ze helpt mee met het verwerken van de beurt en blijft met haar aandacht bij de beurt van de jongere net zolang tot de beurt naar de volgende jongere kan. Tussen de beurten door is de aandacht van de jongeren vaak niet meer bij het spelletje, maar bij iets wat de jongeren zelf bedenken zoals tekenen op een papiertje, het vouwen van een vliegtuigje of praten over een ander onderwerp. Alleen Noortje lijkt het spel enigszins te volgen en kijkt het meest van iedereen naar degene die de dobbelstenen gooit. Er wordt wel gepraat tijdens het spelletje, maar er wordt niet altijd adequaat gereageerd. Wanneer Vanessa aan de beurt is en Noortje iets tegen haar zegt dan reageert Vanessa hier niet op. Irma lost het op door zelf het antwoord te geven. Ondertussen draait Bart op zijn stoel, zit dan weer schuin, dan weer achterstevoren of hangt met beide armen op de tafel en praat als het hem uitkomt zonder zich specifiek tot iemand te richten. Irma benoemt wat ze ziet en antwoordt op de opmerkingen van de jongeren, maar dit leidt niet tot meer aandacht voor elkaar of het gezamenlijk spel. Als Irma zelf aan de beurt is maakt zij haar gooibeurt expliciet, ze schudt de dobbelstenen in de beker en benoemt wat ze hoopt te gooien, vocaliseert bij het gooien en haalt de beker trager dan de jongeren dat doen van de dobbelstenen af. Ze creëert hiermee aandacht van alle jongeren. Irma benoemt na haar beurt wie er aan de beurt is en schuift de beker met dobbelstenen door. Het spelletje Yahtzee wordt helemaal uitgespeeld. Op het oog lijkt er beurtverdeling te zijn omdat iedereen na elkaar met de dobbelstenen gooit en het spelletje tot een goed einde gebracht wordt. Dit betekent echter niet dat er door de jongeren met aandacht gekeken wordt naar degene die aan de beurt is. De beurtverdeling is vooral gericht op de taak van het gooien, maar meeleven met het spel is niet aanwezig. Irma reageert op alle vragen en opmerkingen die langskomen, ongeacht of die persoon de beurt heeft in het spel en verdeelt de aandacht over de jongeren en geeft extra aandacht aan degene die de beurt heeft. Het prettig contact tijdens het spel is te danken aan de inzet van Irma die iedereen ‘erbij’ haalt en houdt. Interpretatie volgens Beweging-als-houvast Uit de analyse blijkt dat alle jongeren de balans tussen gezamenlijkheid en onderscheid onvoldoende ontwikkeld hebben. Ze volgen elkaar niet, ze nemen nauwelijks initiatief om contact met de ander te maken, ze gaan hun eigen gang. Alleen als Irma met veel nadruk haar eigen beurt inzet, weet ze van iedereen de aandacht voor het spel te winnen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw