434 3 I beginnen met praten, ongeacht of de ander misschien met iemand anders in gesprek was. Tijdens schoolse taken bleek het voor Noortje moeilijk om zich te concentreren op haar eigen taak. Ze raakte gemakkelijk afgeleid door wat er in haar omgeving gebeurde en de leerkracht moest haar weer terug verwijzen naar haar taakje. Moeder maakte zich destijds grote zorgen om de kwetsbaarheid van Noortje. Ze is gauw ergens enthousiast voor te maken, maar heeft vervolgens geen inzicht in haar mogelijkheden. Na de hulpverlening Volgens moeder is Noortje op alle fronten zelfstandiger en assertiever geworden. Zo verzorgt ze zelfstandig de dieren in en om huis. Ook helpt Noortje moeder bij het bereiden van het eten. Ze kan nu zelfstandig naar paardrijles gaan en houdt dan contact met moeder via haar mobiele telefoon. Noortje heeft interesse gekregen in schoolse vaardigheden. In 2011 is haar vader overleden en haar tante gaf haar destijds een boek om het verlies van haar vader te verwerken. Haar interesse in het lezen van dat boek was gewekt, ze wilde leren lezen. Noortje maakt nu huiswerk omdat ze meer wil leren. Ze helpt andere kinderen op school met opdrachtjes die zij wel begrijpt en anderen nog niet. Het contact tussen moeder en Noortje is sterk verbeterd. Moeder begrijpt Noortje beter, omdat ze aan kan geven hoe het met haar gaat. Noortje accepteert het gezag van moeder en ze valt minder vaak boos uit. Ook maakt ze minder ruzie met haar broertje. Moeder ervaart nu dat ze een gezin heeft en samen als gezin willen ze activiteiten blijven ondernemen zonder ruzies. Moeder over dochter Vanessa Voorafgaan aan de hulpverlening Vanessa had moeite met het waarnemen en aangeven van grenzen. Ze raakte makkelijk in conflicten verzeild en wist vervolgens niet goed hoe ze daar weer uit kon komen. Daarnaast kon ze ook bij mensen die ze nog niet zo goed kende, ongepast dichtbij komen. Vanessa kon zich niet goed in de ander inleven. Ze nam de ander en zichzelf onvoldoende waar. Na de hulpverlening Op veel punten geeft moeder aan dat het gedrag van Vanessa veranderd is en dat er minder ruzie in huis is. Vanessa helpt mee in het huishouden, zoals tafeldekken of andere taakjes. Ze ruimt haar eigen kamer en kleding op en doet haar huiswerk. Kortom de sfeer in huis is een stuk gezelliger geworden. Ook in het contact met vriendinnen ziet moeder dat Vanessa nauwelijks tot geen dwingend gedrag meer laat zien, ze kan nu beter samenspelen. Op school gaat het ook beter. Vanessa let goed op in de les en doet mee. Haar ADHD-medicatie is ze aan het
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw