Sonja Graafstal en Carine Heijligers

485 ALGEMENE NABESCHOUWING van (gekoppelde) systemen kunnen beschrijven (Hasselman & Bosman, 2020; Wijnants et al., 2012). Bedreigingen Met alle genoemde kansen voor toekomstig onderzoek liggen er ook een aantal bedreigingen op de loer. Zo kan het jaren duren alvorens nieuwe onderzoekstechnieken worden erkend en geaccepteerd. Dit heeft voor een deel te maken met de angst voor het onbekende, maar wellicht nog belangrijker is dat het gebruik ervan specifieke wiskundige kennis vereist waarover de meeste sociale wetenschappers niet beschikken. De inzet van experts uit andere domeinen wordt dan noodzakelijk. Een tweede probleem is dat het longitudinale onderzoek naar de individuele ontwikkeling veel tijd en daardoor meestal ook veel geld kost. De roep om snelle antwoorden maakt dit type onderzoek niet populair. Een derde bedreiging voor ons type onderzoek is de strengere wetgeving omtrent privacy. Voortdurende monitoring van het gedrag van een persoon om de ontwikkeling van een hulpvrager concreet zichtbaar te maken vormt immers een potentieel gevaar voor inbreuk op de privacy. Onderwijs Sterktes De methode is niet alleen theoretische en empirisch onderbouwd, zij is inmiddels ook dusdanig concreet uitgewerkt dat deze uitstekend overdraagbaar is (geworden). Tien jaar geleden waren er slechts enkele vakbekwame docenten, wat de toekomst van het onderwijs in de methode kwetsbaar maakte. Inmiddels zijn er voldoende gekwalificeerde docenten opgeleid. Deze situatie heeft er mede toe geleid dat er in de opleiding Pedagogische Wetenschappen (PW) een doorlopende leerlijn ontwikkeld kon worden die voor borging van de methode in het onderwijs zorgdraagt. In het tweede jaar van de bacheloropleiding PW krijgen alle studenten een introductie op de methode in de cursus Behandelingsmethodiek. In het derde bachelorjaar maakt een deel van de studenten praktisch kennis met de methode in de cursus Beroepsvaardigheden 3. Zij werken op basis van de methode Beweging-als-houvast een half jaar met een hulpvrager en worden daarin begeleid door expertdocenten. In de master PW kunnen studenten zich verder specialiseren in de methode via een aanbod van twee cursussen waarin dieper op de methode wordt ingegaan. Ten slotte bestaat er binnen het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen (RCSW) de mogelijkheid om een langere praktische cursus op post-academisch niveau te volgen. Overigens kunnen professionals uit het werkveld zich ook via het RCSW laten bijscholen. Vijf jaar geleden is de cursus ‘Tijdserie-analyses’ (Analyse 4) een verplicht onderdeel geworden in het derde jaar van de reguliere bacheloropleiding PW. Studenten leren daarin onderzoekstechnieken die toepasbaar zijn op het analyseren van het gedrag van een individu of een dyade. Deze technieken zijn noodzakelijk voor het analyseren van de ontwikkeling van de relatie tussen hulpvrager en hulpgever op basis van Beweging4C

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw