Sonja Graafstal en Carine Heijligers

486 4C als-houvast. Dit betekent dat masterstudenten die geïnteresseerd zijn in het doen van onderzoek naar de ontwikkeling van een casus de mogelijkheid hebben om het gedrag te analyseren en deze te beschrijven in hun scriptie. Door de uitstekende samenwerking tussen docenten die de behandelmethode onderwijzen en superviseren en docenten die expert zijn in de vereiste onderzoekstechnieken kunnen de studenten hun masteronderzoek op hoog niveau uitvoeren. Inmiddels kiest bijna 1/3 van de studenten die in de bachelor ervaring heeft opgedaan met de methode voor een scriptie-onderzoek waarin hulpverlening volgens Beweging-als-houvast centraal staat. Zwaktes Hoewel de studenten op de universiteit sinds enkele jaren aan het eind van hun tweede jaar in aanraking komen met het gedachtegoed van Beweging-als-houvast, bestaat de kennismaking slechts uit een college van 1,5 uur. Er is dan relatief weinig tijd om zowel de theoretische onderbouwing als de concrete toepassing gedegen uit te werken. Omdat de kijk op de mens en zijn relaties in sterke mate afwijkt van wat ze tot dan toe hebben geleerd, valt het niet altijd mee om ze in die korte tijd vertrouwd te maken met het gedachtengoed. Beweging-als-houvast is gegrondvest in de theorie van complexe systemen (CST), maar deze cursus wordt pas in de master aangeboden. Een eerdere kennismaking met CST in de bachelor zou het begrip van Beweging-alshouvast vergemakkelijken. Weliswaar is de cursus ‘Tijdserie-analyses’ (Analyse 4) beschikbaar in het derde jaar, maar ook dan merken we dat dit feitelijk aan de late kant is. Daar komt nog bij dat zogenaamde premasterstudenten (studenten met een voltooide hbo-opleiding die een verkorte bacheloropleiding doen) niet met Analyse 4 in aanraking komen, terwijl met name deze groep bijzonder geïnteresseerd is in Bewegingals-houvast en belangstelling toont voor de masterspecialisatie. Zij hebben feitelijk te weinig achtergrondkennis om optimaal te profiteren van de geboden mogelijkheden. De methode is gegeven de omstandigheden goed verankerd in de opleiding PW van de Radboud Universiteit. Andere universiteiten bieden deze kennis en vaardigheden echter niet aan. Ook op de hbo’s, waar studenten worden opgeleid om met de beoogde doelgroep te gaan werken, wordt geen onderwijs gegeven in Beweging-als-houvast. Dit vormt een relatief wankele basis voor het uitdragen van het gedachtengoed en het verankeren van de methode in de praktijk. Orthopedagogen zijn vaak de leidinggevenden of supervisoren van de hbo-opgeleide pedagogisch medewerkers en therapeuten. Zij staan vaak voor een zware taak als ze Beweging-als-houvast willen gebruiken in de praktijk. Ze moeten niet alleen de professionals bijscholen, maar Beweging-als-houvast ook geaccepteerd zien te krijgen in de organisatie. Dat dit niet eenvoudig is, is mogelijk te wijten aan het feit dat Beweging-als-houvast geworteld is in de complexe systeemtheorie. Hoewel deze theorie intuïtief door velen wordt geaccepteerd, is het niet eenvoudig de theorie om te zetten in concreet hulpverleningsgedrag. Een belangrijke reden is de neiging van mensen, en dus ook van hulpverleners, om in eenvoudige oorzaak-gevolgrelaties te denken: ‘Als hij niet doet wat

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw