Sonja Graafstal en Carine Heijligers

487 ALGEMENE NABESCHOUWING ik zeg, wil hij blijkbaar niet luisteren.’ Ook het denken in belonen van gewenst gedrag en straffen van ongewenst gedrag zit diep verankerd in ons opvoedingssysteem; denk aan programma’s als ‘Supernanny’. We weten diep van binnen wel dat er andere en meestal verborgen redenen zijn voor bepaald gedrag, maar het vraagt een extra stap om ernaar te zoeken. Kansen Inmiddels hebben grote aantallen studenten kennis gemaakt met de methode. Ondanks het feit dat elke hulpverleningscasus uniek is en daarmee een unieke eigen invulling krijgt, is de methode inmiddels dermate concreet beschreven dat deze goed overdraagbaar is. Daarnaast zorgt de doorlopende leerlijn ervoor dat talentvolle studenten die hun master behalen al snel ingezet kunnen worden om derdejaars bachelorstudenten te begeleiden bij hun hulpverleningscasus. De behaalde successen door studenten van de opleiding in diverse zorginstellingen zorgt voor een steeds betere samenwerking tussen de opleiding en deze zorginstellingen. Ook de mogelijkheden die het RCSW als postacademisch instituut biedt maakt dat steeds meer studenten (en professionals) zich kunnen laten scholen in de praktijk. Bovendien draagt het RCSW bij aan de verspreiding van de kennis van en vaardigheid in het toepassen van Beweging-als-houvast. Een aantal geschoolde studenten combineert een baan in de praktijk met een aanstelling als docent aan de Radboud Universiteit. Deze mogelijkheid die het onderwijsinstituut PWO van de Radboud Universiteit stimuleert zorgt ervoor dat de praktijk, het onderwijs en het onderzoek elkaar wederzijds gaan bevruchten waardoor voorkomen gaat worden dat zij losgezongen raken van elkaar. Bedreigingen Hoewel het aantal docenten dat bekend is met Beweging-als-houvast inmiddels op orde is, zijn er slechts twee wetenschappelijk medewerkers met de benodigde expertise die de studenten kunnen begeleiden bij het doen van hun (scriptie)onderzoek. Dit is een wankele basis voor het borgen van dit type onderzoek binnen het onderwijs. Om het klinisch onderwijs mogelijk te maken is niet alleen toestemming van de instelling, maar ook van ouders of verzorgers nodig. Hoewel wij tot nu toe geen noemenswaardige problemen hebben ondervonden, maakt strengere wetgeving omtrent privacy het soms moeilijk om de ontwikkeling van een hulpvrager concreet zichtbaar te maken. Er zijn immers opnames nodig die studenten en hun docenten moeten kunnen bekijken om het hulpverleningsproces in goede banen te leiden. Als er ook nog wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt dan zijn er weer andere medewerkers betrokken waarvoor opnieuw toestemming verleend moet worden voor inzage in de opnames. Ethische 4C

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw