Sonja Graafstal en Carine Heijligers

495 PERSPECTIEF OP STOORNISSEN Kort na Joey’s 16e verjaardag wordt er opnieuw een psychologisch onderzoek uitgevoerd. Met Marina bekijkt hij het rapport. Daar staat in dat er nog altijd kenmerken van ADHD zijn en dat er nog sprake is van hechtingsproblematiek. ‘Hmm!’ ‘Ik ben 1 persoon en heb 2 diagnoses?’ zegt Joey. ‘Hoe kan dat en waarom moet ik eigenlijk een diagnose hebben? Heb jij ook een diagnose Marina? De ik-hou-niet-van-knutselen-diagnose?’, vraagt Joey. Marina schiet in de lach, ‘jij kent mij wel goed, zeg! Het is inderdaad wel gek dat veel en druk bewegen een probleem is, terwijl weinig bewegen dat niet is. Tsja, een diagnose kan soms nodig zijn om de juiste hulp betaald te krijgen of om geaccepteerd te worden’, legt Marina uit. ‘We zijn toch allemaal anders en ook wel een beetje raar, Marina?’ Marina steekt haar tong uit en probeert het puntje van haar neus te raken, terwijl zij scheel door haar bril tuurt. ‘Inderdaad ja, jij bent zeker gek!’, lacht Joey. Inleiding Het zal de lezer opgevallen zijn dat wij bij de bespreking van de casussen in de hoofdstukken 3a tot 3h weliswaar melding maken van de (DSM-5) diagnoses van de hulpvragers, maar in het formuleren van behandelingsdoelen en het opzetten van de interventie geen gebruik maken van de opgestelde psychiatrische diagnoses. Onze ervaring is dat een diagnose op basis van de DSM onvoldoende handvatten biedt om de problemen van de hulpvragers waar wij mee te maken hebben effectief te kunnen helpen. Dat wil niet zeggen dat wij een diagnose niet noodzakelijk vinden, in tegendeel. De vraag is echter hoe er gediagnosticeerd moet worden om tot adequate hulpverlening te komen. Om deze vraag te kunnen beantwoorden beginnen we met een analyse van de betekenis van het woord diagnōsis. Diagnōsis is afgeleid van diagignōskein, dat uit elkaar kennen of onderscheiden betekent; dia = uiteen en gignōskein = leren kennen, te weten komen (van de stam gno ‘weten’).95 In de 17e eeuw werd de term geïntroduceerd in het medisch Latijn, waarbij diagnose de huidige betekenis kreeg, namelijk de (h)erkenning van een lichamelijke ziekte op basis van haar symptomen. Symptomen, uiterlijke kenmerken, vormen dus de basis van het diagnostisch proces in de medische praktijk. Dit gebruik is overgenomen in de psychiatrische praktijk en weerspiegelt zich in de uitgaven van de DSM. DSM is de afkorting voor ‘Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders’ en is het handboek voor de psychiatrie, bedoeld om op eenduidige wijze psychiatrische stoornissen te kunnen vaststellen; het handboek wordt uitgegeven door de American Psychiatric Association. 95 https://www.etymonline.com/word/diagnosis 5A

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw