Sonja Graafstal en Carine Heijligers

523 PERSPECTIEF OP STOORNISSEN opbrengen. Een hulpvrager met ADHD wisselt sneller van onderwerp en houdt zijn aandacht ergens korter bij dan de andere partner in de interactie dit over het algemeen doet (zie Nielsen, 2017). Dit leidt ertoe dat de balans meer uitslaat naar onderscheidend zijn dan gezamenlijk zijn. Op het moment dat beiden samen aan een taakje of een spelletje bezig zijn, verplaatst de hulpvrager met ADHD vaak al zijn aandacht weer naar iets anders. Daarnaast is ook de verhouding tussen volgen en leiden meestal scheef tijdens het samenzijn, aangezien de hulpvrager snel en vluchtig is in het contact en sneller wisselt van onderwerp dan de hulpgever. De hulpvrager heeft meer richtingen. Het is dan ook aan de hulpgever om de hulpvrager weer te helpen focussen op de gezamenlijke richting. Maar hoe kan die dat veroorzaken? De hulpgever volgt enkele seconden de hulpvrager waarna die op de gezamenlijke richting weet terug te komen zoals bij aanvang ingezet is. Het doel van de hulpgever wordt om de duur van de gezamenlijke aandacht te verlengen door interessante activiteiten aan te bieden of om meer gezamenlijke momenten te creëren op een afgesproken tijdsspanne. Gaat de hulpvrager toch uit het contact, dan blijft de hulpgever uitnodigen zodat de hulpvrager kan terugkeren naar de activiteit om samen verder te spelen. Hierbij maakt de hulpgever de activiteit aantrekkelijk voor de hulpvrager en zorgt ervoor dat er plezier ontstaat waarmee het spel gespeeld kan worden. 5A

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw