Sonja Graafstal en Carine Heijligers

525 VERWANTE METHODEN ‘Ik vind dat het de laatste maanden heel goed gaat met je.’ zegt Marina, ‘Hoezo, waar merk je dat aan?’, vraagt de 17-jarige Joey. ‘Je hebt veel meer geduld en je toont belangstelling in je groepsgenoten. Zij zoeken jou nu zelf op. Had je dat een paar jaar geleden kunnen denken?’ ‘Tsja, ik weet niet, die Stop-Denk-Doe truc voor mijn ADHD werkte bij mij alleen met hulp, de speltherapie vond ik leuk omdat ik dan met de k’nex mocht spelen, maar praten vond ik stom en vervelend.’ ‘Wat heeft jou nou echt geholpen?’, vraagt Marina. ‘Dat weet ik niet, misschien wel dat ik uit huis ben gegaan. Mijn moeder kon het gewoon niet aan in haar eentje. Oma wist dat wel en jij eigenlijk ook Marina. Ik mag van jou altijd meedoen met koken en zo en samen boodschappen halen en je wordt niet boos of geeft me ook geen straf als ik iets vergeet of niet goed doe. Dan vraag je of ik hulp nodig heb, best relaxed.’, zegt Joey grijnzend en vervolgens vraagt hij op ernstige toon: ‘Marina, als ik 18 ben en op mezelf ga wonen en ik weet het niet meer, mag ik je dan opbellen en wil je dan komen?’ ‘Tuurlijk, voor jou kom ik altijd in beweging. Het is het enige houvast dat ik heb’, eindigt ze met een knipoog. Inleiding Telkens wanneer we het hoe en wat van Beweging-als-houvast proberen uit te leggen aan belangstellenden die er niet mee bekend zijn, worden we geconfronteerd met de opmerking: “Oh, je bedoelt dat je werkt als….”. Er wordt dan een andere behandelvorm genoemd die op sommige punten verwantschap lijkt te vertonen met Beweging-alshouvast. In dit hoofdstuk bespreken we overeenkomsten en verschillen tussen een aantal veelvuldig genoemde methoden en Beweging-als-houvast. Het belangrijkste doel is om duidelijk te krijgen hoe Beweging-als-houvast zich fundamenteel onderscheidt van andere methoden. Deze kwestie is belangrijk omdat we de bestaansgrond van Beweging-als-houvast naast die van andere methoden willen rechtvaardigen. Het is geen toeval dat de volgende negen methoden steeds terugkwamen in de vergelijking die werd gemaakt met Beweging-als-houvast. Ze erkennen namelijk allemaal het belang van het relationele in hun methode. Het betreft Contactgericht Spelen en Leren (CSL), Eigen Kracht-conferentie (EK-c), Emerging Body Language (EBL), Floortime/Floorplay, Methode Heykoop, Multisysteemtherapie (MST), Presentiebenadering, Theraplay en Videohometraining (VHT). De term ‘relationeel’ is niet geheel eenduidig zoals we gezien hebben in hoofdstuk 1c. Het is echter niet aan ons om te bepalen wat 5B

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw