Sonja Graafstal en Carine Heijligers

528 5B Tabel 5b.1 Behandelmethoden Methode Doel Doelgroep Contra-indicaties Beweging-als-houvast Verbeteren van de sociale interacties Mensen met problemen in de sociale interactie (vooral ernstige ontwikkelingsproblemen) Hulpvrager: geen Betrokkenen: als niet iedereen instemt met de werkwijze Contact gericht spelen en leren (CSL) Contact stimuleren Kinderen met autisme en andere ontwikkelingsproblemen Hulpvrager: geen Ouders: ernstige psychiatrische problemen Emerging Body Language (EBL) Verbeteren van de sociale interacties Mensen met ontwikkelingsproblemen Geen Eigen Krachtconferenctie (EK-c) Activeren van de eigen verantwoordelijkheid voor het oplossen van problemen Individuen of gezinnen met ernstige problemen Geen Floortime/FloorPlay Ontwikkeling stimuleren bij contact en emotieregulatie Kinderen tussen 0 en 7 jaar met autisme of andere ontwikkelingsproblemen Geen Methode Heykoop Het verbeteren van de interactie tussen hulpgever en hulpvrager Mensen met een zintuigelijke en/of verstandelijke beperking en andere problemen Hulpvrager: geen Betrokkenen: als niet iedereen instemt met de werkwijze Multisysteemtherapie (MST) Terugdringen van ernstige gedragsproblemen Ouders en jongeren tussen 12 en 18 jaar met antisociaal of grensoverschrijdend gedrag Hulpvrager: Zedendelinquenten, mensen met suïcidaal, homocidaal, psychotisch gedrag of ASS; IQ < 70 Presentiebenadering Aangaan van een aandachtige betrekking met een persoon in de eigen leefwereld Mensen die lijden aan sociale overbodigheid Geen Theraplay Het verbeteren van de relatie tussen primaire verzorger en kind Kinderen met hechtingsproblemen van 0 tot 18 jaar Hulpvrager: geen Opvoeder: ernstige psychiatrische problemen Video-Home training (VHT) Verbeteren van de basiscommunicatie Ouders en hun kinderen van 0 t/m 18 jaar met opvoedingsproblemen Geen

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw