537 VERWANTE METHODEN Literatuur Bowlby, J. (1969). Attachment and loss (Vol. 1). Attachment. Hogarth Press. Bronfenbrenner, U., & Morris, P. A. (2007). The bioecological model of human development. In R. M. Lerner (Ed.), Handbook of child psychology (pp. 793–828). Wiley. https://doi.org/10.1002/9780470147658.chpsy0114 Stern, D. N. (1985/2000). The interpersonal world of the infant. Basic Books. https://doi. org/10.4324/9780429482137 Trevarthen, C. (1979). Communication and cooperation in early infancy: A description of primary intersubjectivity. In M. Bullowa (Ed.), Before speech: The beginnings of human communication (pp. 321–348). Cambridge University Press. Contactgericht Spelen en Leren Stichting Horison (www.horison.nl) is het kenniscentrum voor de methode Contactgericht Spelen en Leren. Het doel van CSL is om het contact met kinderen te versterken om het kind daarmee effectief en doelmatig te kunnen stimuleren op verschillende ontwikkelingsdomeinen, zoals de sociaalemotionele, talige, motorische en cognitieve ontwikkeling. De aanvankelijke doelgroep betrof hulpvragers met een vorm van autisme variërend van matig tot zeer ernstig, met zowel een laag als een hoog intelligentieniveau. De benadering bleek later ook bruikbaar voor kinderen met andere problemen in het contact en de ontwikkeling, zoals kinderen die niet lekker in hun vel zitten, zich langzaam ontwikkelen, kinderen die aandachtsproblemen of communicatiemoeilijkheden hebben; kinderen met ADHD, MCDD, RETT, Downsyndroom en kinderen met meervoudig complexe uitdagingen. Er worden geen contra-indicaties genoemd voor deelname aan deze benadering wat de problematiek van het kind betreft. Wat de hulpgevers betreft is dat wel het geval omdat CSL vooral door ouders wordt uitgevoerd. Ouders die zich bij aanvang van de interventie in een psychisch instabiele situatie bevinden, zoals een depressie of een burn-out, wordt afgeraden om CSL te starten. Hiermee komen we bij een belangrijk uitgangspunt van CSL. Aangezien de ouder het kind het allerbeste kent, is deze vanuit het contact met zijn kind de krachtigste persoon om het kind te ondersteunen en te stimuleren. Contact en ontwikkeling vormen dan ook de kernbegrippen van CSL. De belangrijkste taak van CSL is het optimaal ondersteunen van ouders bij het verbeteren van de ouder-kind interactie en bij het stimuleren van de ontwikkeling van hun kinderen middels spelen. De werkwijze van CSL is relatiegericht. Dit betekent dat er aan ontwikkeling wordt gewerkt vanuit de relatie, en niet vanuit het aansturen van gedrag. Vertaald naar de uitgangspunten van CSL betekent dat er: • gewerkt wordt vanuit een liefdevolle en accepterende attitude; • gewerkt wordt vanuit de motivatie van het kind, zonder druk op te bouwen; 5B
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw