Sonja Graafstal en Carine Heijligers

540 5B De theoretische onderbouwing van EBL werd gevoed door de creatieve of beeldende ‘therapie’ waarvoor de theorie van Daniel Stern (1985) over de ontwikkeling van het Zelf de basis vormde. Zijn eerste formulering van de theorie bevatte vier stadia. Dr. Rutten-Saris (1990) vulde dit aan met een vijfde stadium.102 De fasering is gestoeld op de gedachte dat ondanks dat de pasgeborene geen ‘bewustzijn’ heeft van zichzelf en de anderen om hem heen, deze wel een gewaarzijn van zichzelf en de ander heeft. Deze vijf stadia vormen de ruggengraat van het theoretisch model, naast Trevarthen’s theorie over de natuurlijke communicatie tussen ouders en kinderen, Kepharts (1973) bewegingstheorie en Arnheims (1974) theorie over de tekenontwikkeling, voor de aanpak van interactie- en communicatieproblemen. Ook bij EBL is de beweging het aanknopingspunt tot verandering. Literatuur Arnheim, R. (1974). Art and visual perception: A psychology of the creative eye. University of California Press. Kephart, N. (1973). Hekkesluiters 1. (J. Valk, Trans.; 3e Druk). Lemniscaat. (Origineel werk gepubliceerd in 1960) K2 Next Generation (2014). Alsof het je eigen kind is. Onderzoek naar effectieve hulp aan problematisch gehechte en/of getraumatiseerde kinderen. http://www.k2next. nl/_data/20140303_Rapport_literatuuronderzoek_Maashorst_DEF.pdf Rutten-Saris, M. (2001). Leren als een baby. In C. Schweizer (Ed.), In beeld. Doelgerichte behandelmethoden voor beeldend therapeuten (pp. 103–146). Bohn Stafleu Van Loghum. Stern, D. N. (1985/2000). The interpersonal world of the infant. Basic Books. https://doi. org/10.4324/9780429482137 Veen-Graafstal, S. van, Heijligers, C., & Bosman, A. M. T. (2012). Onderzoek naar de methodiek Emerging Body Language. Een eerste verkenning. Koraal, locatie De La Salle. http://annabosman.eu/Eindrapport-EBL.pdf Eigen Kracht-conferentie Het doel van Eigen Kracht-conferenties (www.eigenkracht.nl) is burgers die problemen hebben zeggenschap terug te geven en zelf de regie te laten voeren over hun leven. Zij worden geactiveerd om samen met anderen de problemen te inventariseren, daarvoor verantwoordelijkheid te nemen en een oplossing te bedenken. De doelgroep bestaat uit alle mensen die een plan nodig hebben om uit ernstige problemen te geraken. Voorbeelden zijn eenzame of chronisch zieke mensen die met de vraag kampen of en hoe lang zij zelfstandig kunnen blijven wonen, gezinnen met opvoedingsproblemen, verslaafden, gedetineerden die terugkeren in de maatschappij 102 Stern heeft in zijn editie van 2000 ook een vijfde stadium ‘The narrative’ self toegevoegd. Deze fase komt overeen met het vijfde stadium van Rutten-Saris, dat zij ‘Verbale identiteit’ noemde.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw