Sonja Graafstal en Carine Heijligers

542 5B action’ is het uitgangspunt dat partijen een rationele discussie moeten kunnen voeren die vrij is van dwingende machten. Literatuur Arnstein, S. R. (1969). A ladder of participation. Journal of the American Planning Association, 35(4), 216–224. http://doi.org/10.1080/01944366908977225 Beek, F. van & Schuurman, M. (2010). Eigen Kracht-conferenties: kansen en mogelijkheden in de zorg aan mensen met een verstandelijke beperking. Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan Mensen met een Verstandelijke Beperking, 36(3), 197– 208. Habermas, J. (1984). Theory of communicative action. Beacon Press. Lieshout, J. van (2011). Het eerste decennium Eigen Kracht in Nederland. Eigen Kracht Centrale. http://ondernemeninwelzijn.com/wp-content/uploads/2013/06/Eerstedecennium-Eigen-Kracht-in-Nederland-20111.pdf Lieshout H. van & Marianne Goorhuis M. (2012). Methodebeschrijving Eigen Krachtconferentie. Databank effectieve sociale interventies. Stichting Eigen Kracht Centrale. https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/2018-03/ Methodebeschrijving-eigen-kracht-conferentie.pdf Floortime/FloorPlay Het doel van Floortime/FloorPlay (www.floortime.nl) is om kinderen te helpen bij het verwerven van zes door Greenspan en Thorndike (1983) geformuleerde ontwikkelingsmijlpalen in het domein van contact- en regulatie (voor details, zie theoretische onderbouwing). Stanley Greenspan (www.stanleygreenspan.com; Greenspan & Wieder, 2003) is de grondlegger van de methode Floortime. FloorPlay is de naam die Richard Solomon (2016) gaf aan zijn op Floortime gebaseerde Play Project benadering (www.playproject.org). We maken hier geen gedetailleerd onderscheid tussen de twee benaderingen, omdat de overlap zeer groot is. De doelgroep wordt gevormd door kinderen van 0 tot 7 jaar met autisme of andere ontwikkelingsachterstanden en er zijn geen contra-indicaties bekend. Het uitgangspunt van de behandeling is de veronderstelling dat de ouder-kind interactie de motor van de ontwikkeling is. Hierbij verwijst ontwikkeling naar de denkprocessen, het uiten van gevoelens en gedachten en de sociaalemotionele ontwikkeling. Door de interacties tussen ouder en kind wordt het kind geholpen alerter te worden, meer initiatief te tonen, flexibeler te worden, de frustratietolerantie te verhogen en gaandeweg een grotere opeenvolging van frustratiemomenten aan te kunnen. Zo leert het kind oplossingen te vinden en planmatiger te handelen en op een gepaste manier te communiceren. De taak van de ouder(s) is om hun kind te helpen bij het behalen van wat in Floortime structurele ontwikkelingsniveaus en bij FloorPlay mijlpalen worden genoemd. Deze mijlpalen worden in de normale ontwikkeling tussen 0 – 5 jaar doorlopen:

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw