Sonja Graafstal en Carine Heijligers

545 VERWANTE METHODEN te geprikkeld is, te veel stress ervaart, iets nieuws moet, etc. Door te kijken naar de betekenis van het gedrag wordt de hulpgever zich bewust van de unieke lichaamstaal, de persoonlijke wijze van het beleven van emoties, van oriënteren, contact maken, communiceren, initiatieven nemen en oplossingen bedenken van de hulpvrager. Als hulpgevers Ontdekkend Kijken naar het gedrag van de hulpvrager wordt het gedrag van de hulpvrager anders beleefd, wordt er anders over hem of haar gedacht, wat dan welhaast als vanzelf anders doen tot gevolg heeft. De specifieke werkwijze wordt bij de Methode Heijkoop geleid door een Heijkooptrainer/coach. De eerste stap wordt gezet door de Heijkoop-trainer/coach die een beeld probeert te krijgen van wat er rond de hulpvrager speelt. Zij maakt kennis met de hulpvrager en zijn sociale systeem, de betrokkenen rond de hulpvrager en vraagt toestemming en instemming om Ontdekkend Kijken in te zetten. Vervolgens maakt zij twee video-opnames van twee verschillende situaties uit de dagelijkse praktijk van de hulpvrager. Eén opname betreft een situatie waarin men verwacht dat de hulpvrager iets gaat doen. De andere is van een vrij moment. Een tweede voorwaarde is dat in een van de situaties de hulpvrager en de hulpgever in elkaars gezelschap verkeren; in de andere situatie is de hulpvrager alleen. Per situatie wordt er 2.5 minuut achtereen gefilmd en de totale opnameduur is 5 minuten. Tijdens de eerste video-analyse worden alle betrokkenen gevraagd om hun eerste indruk te geven; in de meeste gevallen komen zij erachter dat iedereen zijn eigen, vaak unieke persoonlijke indruk van de hulpvrager heeft. De deelnemers worden zich bewust van de details en nuances die in de filmbeelden getoond worden, waardoor ze de betekenis van het gedrag voor de hulpvrager leren zien. Hulpgevers kiezen vervolgens een onderwerp en gaan in het dagelijks contact met de hulpvrager op zoek naar de betekenis ervan. De Heijkoop-trainer/coach maakt een tweede set opnamen die op dezelfde manier worden bekeken als tijdens de eerste video-analyse. De ervaring leert dat er na de tweede video-analyse een bewustwording optreedt die ertoe leidt dat de manier waarop hulpgevers zich opstellen tegenover de hulpvrager aan het veranderen is. Dit zorgt er op haar beurt weer voor dat het contact met de hulpvrager verandert. Tijdens de derde werkbijeenkomst vertellen de hulpgevers hoe de hulpvrager zich op zijn eigen, unieke wijze staande houdt en hoe zij als hulpgevers nu al rekening houden met die unieke wijze van contact maken en communiceren. Ten slotte, formuleren zij hun begeleidingskwaliteiten, dat wil zeggen, zij verwoorden hun manier van contact maken met de hulpvrager die ertoe leidt dat er kernervaringen worden opgedaan; ervaringen die het zelfvertrouwen en de eigenwaarde van de hulpvrager vergroten. Naast het centrale instrument Ontdekkend Kijken kunnen nog vier instrumenten ingezet worden om inzicht te verschaffen in de wijze waarop de hulpgever de hulpvrager onbewust 5B

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw