Sonja Graafstal en Carine Heijligers

551 VERWANTE METHODEN 4. Erkenning en waardigheid vormen het fundament en is de kern van presentie. Concreet betekent dit goede zorg, betrokkenheid, aandacht en het tonen van eerbied. Literatuur Baart, A. (2001). Een theorie van de presentie. Boom. Baart, A. & van Heijst, A. (2003). Inleiding: Een beknopte schets van de presentietheorie. Sociale Interventie, 12(2), 5–8. Heijst, A. van (2005). Menslievende zorg. Een ethische kijk op professionaliteit. Klement. Theraplay Het doel van de methode (www.theraplay.nl; www.theraplay.org) is om een veilige, afgestemde en plezierige relatie tussen een kind en zijn primaire verzorger te ontwikkelen of versterken. De doelgroep wordt gevormd door kinderen met hechtingsproblematiek, die veelal in hun vroege kinderjaren verwaarlozing en traumatische ervaringen hebben meegemaakt. Als gevolg daarvan laten zij internaliserende als externaliserende gedragsproblemen zien, zoals acting-out, teruggetrokken, en claimend gedrag. Tussen 0 en 3 jaar wordt de behandeling preventief gegeven. De methode is geschikt tot in de adolescentiefase. Ook zwangere vrouwen kunnen begeleid worden met hun ongeboren kind. Hoewel er geen officiële contra-indicaties zijn is het effect van de behandeling sterk afhankelijk van de motivatie en de competenties van de betrokken ouder/verzorger, aangezien er gewerkt wordt aan het versterken van de gehechtheidsrelatie tussen het kind en de ouder/verzorger en de ouder daar een actieve rol moet vervullen. De ouder dient daar wel open voor te (kunnen) staan. Psychiatrische problematiek bij ouders bemoeilijkt het proces, maar Theraplay kan wel leiden tot verbetering in de onderlinge relatie. In een aantal situaties zal Theraplay alleen onvoldoende zijn om de problemen te verminderen en zal voor een combinatie van behandelingen gekozen worden. Het uitgangspunt van de benadering is gebaseerd op het patroon waarmee ouders en jonge kinderen van nature met elkaar spelen, waarmee zelfvertrouwen, zelfwaardering en de vertrouwensband tussen ouders en kinderen wordt ontwikkeld. In de ouder-kind relatie worden vier essentiële kenmerken onderscheiden: betrokkenheid, verzorging, uitdaging en structuur. Het is van belang dat de ouders geholpen worden om de signalen van hun kind (beter) op te pakken en te begrijpen en empathisch te reageren. Door de onderliggende behoeften van hun kind te leren herkennen, zullen ze beter in staat zijn het kind te reguleren en het gedrag te sturen. De werkwijze van Theraplay is spel/relatiegericht. De hulpgever begeleidt de ouder en het kind door middel van speelse en grappige spelletjes, uitdagende ontwikkelingsgerichte activiteiten en zachte, verzorgende activiteiten, waarbij gebruik 5B

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw