Sonja Graafstal en Carine Heijligers

552 5B gemaakt wordt van oogcontact, aanrakingen, ritme en zingen. Alle sessies worden met videocamera opgenomen als ondersteuning voor de hulpgever en om terug te kijken met de ouders. Het materiaal dat gebruikt wordt in Theraplay is eenvoudig en goedkoop: wattenbolletjes, bodylotion, veertjes, ballonnen, kussens, knuffels, crêpepapier, zilverpapier, etc. Bij een complex trauma zal, afhankelijk van de situatie, al of niet eerst gekozen worden voor traumabehandeling. Een trauma kan het versterken van de nieuwe hechtingsrelatie in de weg staan waardoor eerst traumabehandeling gedaan wordt. In andere situaties zal eerst gekozen worden voor stabilisatie van de omgevingsfactoren alvorens met traumabehandeling te kunnen starten. Theraplay kan dan fungeren als een belangrijk onderdeel van het voortraject. Psychotische stoornissen bij het kind dienen altijd te bestaan uit een combinatie van farmacotherapie, psycho-educatie en psychosociale interventies. De theoretische onderbouwing wordt gevonden in de hechtingstheorie van Bowlby (1969) en de theorie van Trevarthen over synchronie en ritme (1999) en de theorie over het zelf en forms of vitality van Stern (1985/2000). Literatuur Booth, P. B., & Jernberg, A. M. (2010). Theraplay. Helping parents and children build better relationships through attachment-based play. Wiley. Stern, D. N. (1985/2000). The interpersonal world of the infant. Basic Books. https://doi. org/10.4324/9780429482137 Trevarthen, C. (1999). Musicality and the intrinsic motive pulse: evidence from human psychobiology and infant communication. Musicae and Scientiae, 3(1), 155–215. https://doi.org/10.1177/10298649000030S109 Video-Hometraining Het doel van VHT* is het verbeteren van de basiscommunicatie tussen gezinsleden. Goed afgestemd contact en positieve interacties tussen ouders en kinderen moeten ertoe leiden dat het kind een gezonde sociaalemotionele ontwikkeling doormaakt. De doelgroep wordt gevormd door ouders en hun kind(eren) in de leeftijd van 0 tot 18 jaar met lichte tot zware opvoedingsvragen en/of problemen in de communicatie. De reguliere VHT kent wel contra-indicaties a) multiprobleemgezinnen; b) kinderen met ernstige gediagnosticeerde ontwikkelingsproblematiek, zoals Autisme en ADHD, die niet door gespecialiseerde hulpverlening (MEE of GGZ) wordt ondersteund; c) ouders met ernstige gediagnosticeerde psychiatrische problematiek, zoals, depressie, persoonlijkheidsstoornissen, verslaving of een verstandelijke beperking; d) relatieproblemen, huiselijk geweld en kindermishandeling. Voor deze groepen is

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw