Sonja Graafstal en Carine Heijligers

582 5C De in-service-opleiding was in eerste instantie bedoeld voor medewerkers met een erkende zorgopleiding die geen of onvoldoende kennis hebben van Beweging-alshouvast. In de toekomst zal deze opleiding ook gericht moeten zijn op zij-instromers die de zorg instromen vanuit een beroep zonder ervaring met en achtergrondkennis van de doelgroep. Bachelor Pedagogische Wetenschappen In het derde jaar van de opleiding Pedagogische Wetenschappen volgen alle studenten een klinisch practicum aangeduid met Beroepsvaardigheden. Er zijn acht verschillende varianten, waarvan Beweging-als-houvast, onder de noemer Relationele Ontwikkeling, er een is. De cursuscoördinator van dit practicum zorgt voor voldoende aanvoer van hulpvragers bij diverse instellingen voor kinderen met ernstige gedragsproblemen en binnen het onderwijs. Studenten krijgen een aantal hoorcolleges over de achtergrond en de interventiemethode van Beweging-als-houvast, waarna ze ongeveer 12 weken met een hulpvrager gaan werken. Tijdens deze periode krijgen ze in kleine groepjes supervisie van een gekwalificeerde docent die hun helpt in het hulpverleningsproces. Zij brengen een filmfragment in van de interactie met hun hulpvrager die tijdens deze bijenkomsten wordt besproken. Gedurende de hulpverleningsperiode schrijven zij een verslag dat de ontwikkeling van de relatie tussen hulpvrager en hulpgever nauwgezet weergeeft. Hiermee laat de student zien dat deze kennis heeft van het proces en tevens in staat is om haar of zijn gedrag zodanig aan te passen dat er een veranderingsproces bij de hulpvrager in gang wordt gezet. Na afloop van het practicum hebben de studenten enige kennis en vaardigheden opgedaan, maar zijn zij nog niet in staat om volledig zelfstandig een behandeling op te zetten en uit te voeren. Momenteel volgen gemiddeld jaarlijks 50 studenten dit practicum. In aansluiting op dit practicum is er binnen de master Pedagogische Wetenschappen, die opleidt tot basisorthopedagoog, een specifieke masterspecialisatie ‘relationele ontwikkeling’ opgezet. Zo kunnen aankomende hulpgevers op wetenschappelijk masterniveau kennisnemen van de werkwijze Beweging-als-houvast. Post-initieel onderwijs RCSW Binnen het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen worden verschillende postacademische cursussen aangeboden. Naast de GZ-opleiding en de opleiding tot Orthopedagoog-Generalist, worden ook na- en bijscholingscursussen aangeboden. In een van deze cursussen worden de principes Beweging-als-houvast onderwezen. Deze cursus, onder de noemer IMRO-Beweging-als-houvast106, wordt sinds 2018 met succes gegeven aan professionele hulpgevers die binnen hun eigen vakgebied met Bewegingals-houvast leren werken. De negen bijeenkomsten zijn verspreid over even zovele maanden. In deze bijeenkomsten maken de cursisten kennis met de wetenschappelijke literatuur en onderbouwing van Beweging-als-houvast. Daarnaast is een belangrijk deel 106 IMRO staat voor Interactie Methodiek Relationele Ontwikkeling.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw