Sonja Graafstal en Carine Heijligers

584 5C Hoger beroepsonderwijs Studies in het hbo die studenten opleiden tot zorgprofessionals waarvoor Bewegingals-houvast een uitermate geschikte invalshoek is, betreffen onder andere sociaalpedagogische hulpverlening, pedagogiek, vaktherapie, ergo- en fysiotherapie, verpleegkunde, diëtiek en logopedie. In deze curricula vormt gedegen kennis van de achtergrond van Beweging-als-houvast de basis voor hun handelen. Een wenselijke uitkomst is dat zij als relatief zelfstandige professionals aan het werk kunnen met de principes van Beweging-als-houvast als uitgangspunt. Van beroepsopvoeders en verzorgenden die in instellingen werkzaam zijn mag verwacht worden dat zij een bewegingsschema in kunnen vullen en toe kunnen lichten zodat zij met een behandelverantwoordelijke, die wo-opgeleid is, de behandeling kunnen afstemmen. Daarnaast kunnen behandelverantwoordelijken de mbo-opgeleide tijdens het werk coachen, zodat iedereen op de afdeling eenzelfde attitude ontwikkelt en op eenzelfde wijze de hulpvragers benadert. De inzichten van een hbo-opgeleide medewerker met een stevige kennis van Beweging-als-houvast kunnen zo meegenomen worden in het totale handelingsplan. Wetenschappelijk onderwijs De kennismaking met Beweging-als-houvast in de bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen is een goede start voor studenten die in de master een orthopedagogische kwalificatie willen behalen. In de master is een uitbreiding van de theoretische achtergrond en een uitgebreidere stage met een hulpvrager noodzakelijk. Het is belangrijk dat de aankomende orthopedagoog ervaren heeft wat het betekent om met moeilijk verstaanbaar gedrag van een hulpvrager om te gaan. In de toekomst zal de orthopedagoog of psycholoog de beroepsroepsopvoeders, therapeuten, leerkrachten, activiteitenbegeleiders, ambulante hulpgevers, maatschappelijk werkers, stagiaires en vrijwilligers superviseren. Hierbij is een doorleefde ervaring onmisbaar. Ook orthopedagogen die op een school werken, hebben baat bij kennis over en vaardigheden in de methode Beweging-als-houvast. In het kader van de wet op passend onderwijs worden scholen immers geacht aan alle kinderen onderwijs te bieden; zij hebben een zorgplicht (OCW, 2014). Dat dit zonder kennis van moeilijk verstaanbaar gedrag van leerlingen welhaast onmogelijk is, blijkt uit de problemen die scholen ondervinden nu zij leerlingen moeten aannemen die voorheen naar het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs gingen (Douma, 2019; Poortvliet, 2020; Van der Linden et al., 2017). Dit alles betekent dat naast de orthopedagoog ook de schoolpsycholoog baat heeft bij een opleiding waarin Beweging-als-houvast een centrale plaats inneemt.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw