Sonja Graafstal en Carine Heijligers

601 LITERATUUR Beltman, H. (2001). Buigen of barsten? Hoofdstukken uit de geschiedenis van de zorg aan mensen met een verstandelijke handicap in Nederland 1945–2000. [Doctoral dissertation]. Rijksuniversiteit Groningen. https://www.rug.nl/research/portal/files/14523568/titelinh.pdf Ben-Sassoon, A., Hen, L., Fluss, R., Cermak, S. A., Engel-Yeger, B., & Gal, E. (2009). A meta-analysis of sensory modulation symptoms in individuals with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 39(1), 1–11. https://doi.org/ 10.1007/s10803-0080593-3 Berger, L. (2022). Zorg. Een betere kijk op de mens. De Correspondent. Bernieri, F. J., Reznick, J. S., & Rosenthal, R. (1988). Synchrony, pseudosynchrony, and dissynchrony: Measuring the entrainment process in mother-infant interactions. Journal of Personality and Social Psychology, 54(2), 243–253. https://doi.org/10.1037/00223514.54.2.243 Beurskens, E. (2022). Presentie in het kort. Lexicon Nabij Sociaal Werken. Stichting Presentie. https://www.presentie.nl/kennisbank/presentie-in-het-kort/ Bildt, A. A. de, & Kraijer, D. W. (2003). Vineland-Z. Sociale redzaamheidsschaal voor kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking: Handleiding. PITS Blitterswijk, E. van (2017). Theoretische begrippen in het praktische werkveld van de (ortho) pedagogiek. [Ongepubliceerde bachelorscriptie]. Radboud Universiteit. Boon, L. (1998). Geschiedenis van de psychologie. Boom. Booth, P. B., & Jernberg, A. M. (2010). Theraplay. Helping parents and children build better relationships through attachment-based play. Wiley. Booth, R. D. L., & Happé, F. G. E. (2016). Evidence of reduced global processing in autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 48(4), 1397–1408. https://doi. org/10.1007/s10803-016-2724-6 Bornstein, M. H., & Sigman, M. D. (1986). Continuity in mental development from infancy. Child Development, 57(2), 251–274. https://doi.org/10.2307/1130581 Bosman, A. M. T. (2017). Disorders are reduced normativity emerging from the relationship between organisms and their environment. In K. Hens, D. Cutas, & D. Horstkötter (Eds.), Parental responsibility in the context of neuroscience and genetics (pp. 35–54). Springer Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-319-42834-5_3 Bosman, A. M. T. & Voermans, I. P. J. (2016). Stoornissen ontstaan en bestaan uitsluitend in relatie tot de context. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 55, 99–107. Bowlby, J. (1952). Maternal care and mental health: A report prepared on behalf of the World Health Organization as a contribution to the United Nations program for the welfare of homeless children (2nd ed.). World Health Organization. https://apps.who.int/iris/ handle/10665/40724 Bowlby, J. (1969). Attachment and loss (Vol. 1). Attachment. Hogarth Press. Bowlby, J. (1973). Attachment and loss (Vol. 2). Separation: Anxiety and anger. Hogarth Press. Bowlby, J. (1980). Attachment and loss (Vol. 3). Loss: Sadness and depression. Hogarth Press. Bowlby, J. (1988). A secure base. Basic Books. Bransen, J. (2011). Ik wil wel mezelf kunnen zijn! Zelfcontrole in de gedragswetenschappen. In M. Sie (Red.), Hoezo vrije wil? Perspectieven op een heikele kwestie (pp. 171–189). Lemniscaat. Brendtro, L. K. (2006). The vision of Urie Bronfenbrenner: Adults who are crazy about kids. Reclaiming Children and Youth, 15(3), 162–166. https://www.researchgate.net/ publication/234721190_The_Vision_of_Urie_Bronfenbrenner_Adults_Who_Are_Crazy_ about_Kids Bretherton, I. (1992). The origins of attachment theory: John Bowlby and Mary Ainsworth. Developmental Psychology, 28(5), 759–775. https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.5.759 Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard University Press. L

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw