Sonja Graafstal en Carine Heijligers

673 NEDERLANDSE SAMENVATTING De opzet van onze multiple-case studie maakt de individuele processen van elk van de deelnemers zichtbaar. In alle casussen is in herhaling de toepassing en het effect van het werkingsmechanisme gedemonstreerd. De data verkregen uit tijdseries zijn onontbeerlijk gebleken in onze studie. Hierin ligt een kracht, want er zijn tegenwoordig veel verschillende technieken en mogelijkheden voorhanden om tijdseries van dyades te verkrijgen. Tegelijk betekent dit ook dat er een zekere kennis en expertise nodig is om deze data te analyseren en te interpreteren. Het beperkt aantal experts op dit gebied maken dit soort type onderzoeken ook kwetsbaar. Onderwijs De lange duur van het onderzoek heeft als bijkomend voordeel gehad dat het onderwijs ten aanzien van een relationeel perspectief op beweging concreet is uitgewerkt en uitstekend overdraagbaar is geworden. Waren er tien jaar geleden slechts enkele vakbekwame docenten, inmiddels zijn er voldoende gekwalificeerde docenten opgeleid. Er is een doorlopende leerlijn ontwikkeld vanaf het tweede jaar van de bachelor pedagogische wetenschappen aan de Radboud Universiteit tot aan de afstudeerrichting in de master. Ook op postuniversitair niveau zijn er bij het Radboud Centrum voor Sociale Wetenschappen cursussen te volgen over Beweging-als-houvast voor professionals die zich in de methode willen bekwamen. Helaas bieden andere universiteiten en hoge scholen deze kennis en vaardigheden niet aan. Dit vormt een relatief wankele basis voor het uitdragen van het gedachtengoed en het verankeren van de methode in de praktijk. De orthopedagogen die in de organisatie Beweging-als-houvast willen gebruiken, moeten niet alleen de hbo en mbo opgeleide professionals scholen, maar de methode ook geaccepteerd zien te krijgen in de organisatie. Dat dit niet eenvoudig is, is mogelijk te wijten aan het feit dat Bewegingals-houvast geworteld is in de complexe systeemtheorie en de daaruit voortvloeiende visie op ontwikkeling. Het is makkelijker om in eenvoudige oorzaak-gevolgrelaties te denken: ‘Als hij niet doet wat ik zeg, wil hij blijkbaar niet luisteren.’ Ook het denken in belonen van gewenst gedrag en straffen van ongewenst gedrag zit diep verankerd in ons opvoedingssysteem. Het vraagt een extra stap om anders te kijken naar ongewenst gedrag en de meer verborgen reden hierachter te zoeken. Werkveld Professionals in het werkveld, die geleerd hebben te werken met Beweging-als-houvast en het succes van de methode hebben ervaren, willen vaak niet meer op een andere manier werken. Zodra ze het onaangepaste gedrag van een jongere kunnen zien als jonger gedrag in plaats van als (opzettelijk) lastig gedrag dat zo snel mogelijk moet worden afgeleerd, komt er rust. Het gedrag van de jongere roept dan minder ergernis op. Hulpgevers zien hierdoor veel sneller perspectief voor ontwikkeling, omdat ze aanknopingspunten zien voor aanpassing van het eigen gedrag. De hulpvrager wordt A

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw