Flipbook

S DUTCH SUMMARY 215 Wetenschappelijk onderzoek laat echter verschillende effecten zien van het gebruik van veiligheidsgedrag tijdens exposure. In sommige studies verminderde veiligheidsgedrag de positieve effecten van exposure, terwijl veiligheidsgedrag in andere studies deze positieve effecten niet in de weg stond of zelfs versterkte. Een mogelijke verklaring voor deze inconsistente bevindingen is dat sommig veiligheidsgedrag het optreden van een gevreesde gebeurtenis voorkomt en daarmee een correctieve leererervaring in de weg kan staan, terwijl dit bij ander veiligheidsgedrag niet het geval hoeft te zijn. In hoofdstuk 2 en 3 werd daarom onderzocht of de negatieve effecten van veiligheidsgedrag afhangen van of veiligheidsgedrag het optreden van een gevreesde gebeurtenis voorkomt. Hoofdstuk 2 beschrijft twee angstconditioneringsexperimenten. Participanten leerden in een computertaak dat twee neutrale stimuli (A en C) gevolgd werden door een vervelend hard geluid dat ze hoorden via een koptelefoon. Een derde neutrale stimulus (B) werd niet gevolgd door het harde geluid. Het aanleren van associaties tussen neutrale en vervelende stimuli wordt acquisitie genoemd en is een veelgebruikte manier om in een experimentele setting ‘angst’ aan te leren. Participanten leerden ook veiligheidsgedrag te gebruiken dat het harde geluid voorkwam (uitpluggen van de koptelefoon) en dat het harde geluid niet voorkwam, maar wel minder vervelend maakte (afzetten van de koptelefoon). Hierna volgde de zogenaamde extinctiefase, waarin stimulus C niet langer gevolgd werd door het harde geluid. Tijdens deze fase mochten sommige participanten de koptelefoon uitpluggen als ze C zagen. Andere participanten mochten de koptelefoon afzetten bij C. Weer andere participanten mochten geen veiligheidsgedrag gebruiken. Dit zorgde ervoor dat hun verwachting dat na C het harde geluid zou volgen (de gevaarverwachting) daalde. Het uitdoven van een gevaarverwachting (en de bijbehorende angst) door het herhaaldelijk aanbieden van de neutrale stimulus zonder dat deze gevolgd wordt door de vervelende gebeurtenis (het harde geluid) wordt extinctie genoemd. Dit wordt gezien als het werkzame mechanisme van exposure. Bij participanten die de koptelefoon uitplugden trad echter geen extinctie

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw