Darcy Ummels

Samenvatting | 171 S worden aangevuld met nieuwe inzichten uit nieuwe contexten zoals bijvoorbeeld een ziekenhuis. Vervolgens zijn de geleerde lessen gedurende dit proefschrift beschreven, zoals het inzicht dat stakeholders een belangrijke rol hebben in succesvol onderzoek en dat er verschillende methoden zijn om deze stakeholders optimaal te betrekken. De MoSCoW methode, het businessmodel canvas, prototyping en de zes denkhoeden zijn hier voorbeelden van die in dit proefschrift zijn gebruikt. Daarna is beschreven dat het gebruik van activiteitenmeters geen compleet andere competenties vraagt dan die welke zorgprofessionals al hebben; zij beschikken al over verschillende vaardigheden om activiteitenmeters succesvol te kunnen gebruiken. Echter moeten ze nog extra eHealth competenties ontwikkelen om de volledige integratie te kunnen bewerkstellingen. Het laatste deel beschrijft de uitdagingen en noodzaak van implementatie van activiteitenmeters in de dagelijkse zorg en beschrijft verschillende methodes om deze implementatie te bereiken. Belangrijke aspecten om innovaties te implementeren zijn onder andere inzicht in factoren die het gebruik belemmeren en bevorderen en verschillende rondes (iteraties) om te leren de innovatie in de praktijk toe te passen. Als laatste zijn de implicaties voor toekomstig onderzoek, onderwijs en de zorg beschreven. Onder andere is beschreven dat vervolgonderzoek zou kunnen focussen op het implementeren van activiteitenmeters in de zorg waarbij de stakeholders worden betrokken door middel van co ‐ creatie methodieken en participatieve onderzoekdesigns. Daarnaast moet het onderwijs meer focussen op de benodigde eHealth competenties van studenten en professionals zodat zij zelfstandig eHealth kunnen gaan gebruiken in hun dagelijkse zorg.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0