Crystal Smit

Dutch Summary 173 relevant is voor dit proefschrift, is de ASSIST interventie (A Stop Smoking In School Trial). In de ASSIST interventie noemden kinderen hun leeftijdsgenoten in een aantal vragen, bijvoorbeeld: “Wie zijn goede leiders in de klas?” en “Tegen wie kijk je op in de klas?”. De leeftijdsgenoten die het meest werden genoemd, werden geselecteerd als influence agents . Zij werden vervolgens getraind hoe ze het gezondheidsgedrag—in dit geval stoppen met roken—konden verspreiden onder hun leeftijdsgenoten. In dit proefschrift werd de hierboven beschreven sociale netwerkbenadering gebruikt als basis om de Share H 2 O interventie te ontwikkelen. In de Share H 2 O sociale netwerk interventie werden influence agents gemotiveerd tijdens hun training om zelf meer water te drinken en om de consumptie van water—als alternatief voor suikerhoudende dranken—aan te moedigen onder hun leeftijdsgenoten. Zelfdeterminatietheorie Om de influence agents te motiveren en trainen in hun rol als influence agent s gebruikten we inzichten vanuit de zelfdeterminatietheorie, ontwikkeld door Deci en Ryan (2000). Zij veronderstellen dat intrinsieke motivatie, oftewel de mate waarin iemand iets interessant of leuk vindt om te doen, een belangrijke bijdrage speelt bij het veranderen van een gezondheidsgedrag. Om intrinsiek gemotiveerd te zijn, moet aan drie psychologische basisbehoeften worden voldaan: autonomie, competentie en sociale verbondenheid. Dat kan worden bereikt door gebruik te maken van een autonomie-ondersteunende aanpak. Een autonomie- ondersteunende aanpak is een combinatie van het ophalen van betekenisvolle drijfveren, keuzes, en het aanmoedigen van zelfinitiatief op een zorgzame manier. In dit proefschrift streefden we ernaar om een autonomie-ondersteunende context te creëren in de training van de influence agents om hen, en via hen hun leeftijdsgenoten intrinsiek te motiveren om water te drinken. DOEL VAN DIT PROEFSCHRIFT Het doel van dit proefschrift was om de effecten van de Share H 2 O sociale netwerk interventie op het motiveren van gezond drinkgedrag bij de influence agents en hun leeftijdsgenoten te onderzoeken. Dit doel werd benaderd met vier specifieke

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0