Crystal Smit

Dutch Summary 175 Hoofdstuk 2—Het effect van de Share H 2 O sociale netwerk interventie op het gezond drinkgedrag van kinderen Hoofdstuk 2 beschrijft een studie waarin is onderzocht of de Share H 2 O sociale netwerk interventie, gebaseerdopzelfdeterminatietheorie, eenaanpakzoukunnen zijn om het drinkgedrag van kinderen positief te veranderen. Om dit te testen werden kinderen willekeurig toegewezen aan ofwel de Share H 2 O interventie of geen interventie. In de Share H 2 O interventiewerd een aantal kinderen geselecteerd en getraind als influence agents om het drinken van water—als alternatief voor suikerhoudende dranken—te promoten onder hun leeftijdsgenoten. De Share H 2 O interventie volgde grotendeels de ASSIST benadering voor het selecteren van de influence agents . Om de influence agents te motiveren om het drinken van water te promoten onder hun leeftijdsgenoten, volgden zij een autonomie- ondersteunende training. De training bestond uit twee delen. Het eerste deel was erop gericht om de influence agents aan te moedigen zelf meer water te drinken. Het tweede deel was erop gericht om de influence agents te ondersteunen in hun rol om hun leeftijdsgenoten te motiveren meer water te drinken. De resultaten van deze studie lieten zien dat een sociale netwerk interventie, gebaseerd op inzichten uit de zelfdeterminatietheorie, gezond drinkgedrag kan bevorderen. Kinderen die blootgesteld werden aan de Share H 2 O interventie dronken meer water en minder suikerhoudende dranken dan kinderen die geen interventie kregen. De interventie had alleen een effect op het drinkgedrag van kinderen en niet op hun intentie om in de nabije toekomst meer water te drinken. Een mogelijke verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat kinderen, die blootgesteld werden aan de Share H 2 O interventie, het waterdrinkgedrag van de influence agents hadden overgenomen zonder zich hiervan bewust te zijn. Hoofdstuk 3—Een geïntegreerd model om na te gaan waarom kinderen water drinken Hoofdstuk 3 beschrijft een studie naar de rol van intrinsieke motivatie bij het ontwikkelen van gezond drinkgedrag bij kinderen. De studie bestond uit een geïntegreerd model dat onderzocht welke factoren uit verschillende theoretische

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0