Crystal Smit

176 perspectieven het meest bijdragen aan waarom kinderen water drinken. Ten eerste bevatte het model factoren uit de theorie van gepland gedrag: intentie (is iemand van plan meer water te drinken), waargenomen gedragscontrole (denkt iemand meer water te kunnen drinken), attitude (drinkt iemand graag water), en injunctieve norm (denkt iemand dat anderen vinden dat hij water moet drinken). Ten tweede, vanuit het sociale normen perspectief, omvatte het model de descriptieve norm (denkt iemand dat anderen water drinken). Als laatste, vanuit de zelfdeterminatietheorie, werd ook intrinsieke motivatie (vindt iemand het drinken van water leuk) in het model opgenomen. De resultaten van deze studie lieten zien dat intrinsieke motivatie de belangrijkste factor was voor kinderen om water te drinken. Kinderen dronken meer water wanneer ze intrinsiek gemotiveerd waren, oftewel wanneer ze het echt wilden en leuk vonden om te doen. Hoewel kinderen een hogere intentie hadden om in de nabije toekomst water te drinken, had dit geen invloed op het daadwerkelijk water drinken. Van de verschillende soorten sociale normen die werden onderzocht, had alleen de descriptieve norm van de ouders een invloed. Kinderen dronken meer water als ze dachten dat hun ouders vaak water dronken. Hoofdstuk 4—Vergelijking van de Share H 2 O sociale netwerk interventie met een massamedia interventie Hoofdstuk 4 beschrijft een studie waarin de effectiviteit van de verbeterde Share H 2 O sociale netwerk interventie werd vergeleken met een massamedia interventie. Om dit te testen werden kinderen willekeurig toegewezen aan de Share H 2 O interventie, de massamedia interventie of geen interventie. De aanpak van de Share H 2 O interventie was vrijwel gelijk aan degene beschreven in hoofdstuk 2. We streefden er echter naar om de inhoud van de training te verbeteren door meer principes van de zelfdeterminatietheorie op te nemen om de influence agents te ondersteunen in het promoten van water drinken op een autonomie-ondersteunde manier. Dit had als doel de intrinsieke motivatie van hun leeftijdsgenoten te verhogen. In de massamedia interventie kregen de kinderen kennis over de voordelen van het drinken van water door middel van

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0