Anne van Dalen

The influence of working in a Black Box monitored operating room on safety behaviour I 207 7 Sectie B – Uw supervisor/leidinggevende (4 vragen; 1 = helemaal niet mee eens - 5 = helemaal wel mee eens) 1. Mijn supervisor/leidinggevende geeft een compliment als hij/zij ziet dat werkzaamheden volgens de vastgestelde patiëntveiligheid procedures worden verricht 2. Mijn supervisor/leidinggevende neemt suggesties van het personeel met betrekking tot patiëntveiligheid serieus in overweging 3. Telkens wanneer de druk toeneemt, wil mijn supervisor/leidinggevende dat wij harder werken, zelfs als dit er toe leidt dat we stappen in procedures overslaan 4. Mijn supervisor/leidinggevende ziet problemen die zich keer op keer voordoen over het hoofd Sectie C – Communicatie (6 vragen; 1 = nooit, 2 = zelden, 3 = soms, 4 = meestal, 5 = altij 1 d . ) We krijgen feedback over de veranderingen die ten gevolge van het melden van incidenten zijn ingevoerd 2. Het personeel voelt zich vrij om te spreken als zij iets ziet dat mogelijk een negatief effect heeft op de patiëntenzorg 3. We worden geïnformeerd over de vergissingen die op deze afdeling voorkomen 4. Het personeel voelt zich vrij om beslissingen of acties van personen met meer bevoegdheden ter discussie te stellen 5. Op deze afdeling bespreken we mogelijkheden om te voorkomen dat vergissingen zich herhalen 6. Het personeel is bang om iets wat niet juist lijkt aan de orde te stellen Sectie D – Melden van incidenten (3 vragen; 1 = nooit, 2 = zelden, 3 = soms, 4 = meestal, 5 = altijd) 1. Als een vergissing wordt gemaakt, maar wordt ontdekt en gecorrigeerd voordat deze de patiënt heeft bereikt, hoe vaak wordt dit gerapporteerd? 2. Als een vergissing wordt gemaakt, die niet tot schade aan de patiënt kán leiden, hoe vaak wordt dit gerapporteerd? 3. Als een vergissing wordt gemaakt, die de patiënt had kunnen schaden maar niet geschaad heeft, hoe vaak wordt dit gerapporteerd?

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0