Lorynn Teela

290 Addendum betrekken. Hoofdstuk 4 richtte zich daarom op de ervaringen van zorgverleners met de implementatie van PROMs in de kindergeneeskunde middels het KLIK PROM portaal. Zorgverleners (N=148) gaven aan tevreden te zijn met het gebruik van het KLIK PROM portaal. Het geeft hen een waardevol hulpmiddel om het functioneren van patiënten systematisch te monitoren en te bespreken. Zorgverleners noemden daarnaast ook een aantal barrières, zoals irrelevante en lange PROMs, een lage respons van patiënten en ouders en geen integratie met het elektronisch patiëntendossier. Het perspectief van patiënten en ouders ten aanzien van het gebruik van het KLIK PROM portaal werd vervolgens beschreven in Hoofdstuk 5. Hieruit bleek dat patiënten (N=8 focusgroepen, N=31 vragenlijst) en ouders (N=17 focusgroepen, N=130 vragenlijst) tevreden zijn met het gebruik van PROMs via het KLIK PROM portaal. De volgende barrières werden genoemd; irrelevante en lange PROMs, PROMs worden niet besproken door de zorgverlener en een suboptimale lay-out van het KLIK PROM portaal. In Hoofdstuk 6 werd implementatiewetenschap door het KLIK team gebruikt om inzicht te krijgen in faciliterende factoren en barrières in het KLIK implementatieproces. Vervolgens werden implementatie strategieën geïdentificeerd. Het Consolidated Framework for Implementation Research (CFIR) werd hiervoor gebruikt. Faciliterende factoren werden met name gevonden in de CFIR domeinen ‘kenmerken van de interventie’, ‘kenmerken van het individu’ en ‘implementatieproces’, terwijl barrières werden gevonden in de domeinen ‘interne omgeving’ en ‘kenmerken van de interventie’. De implementatiestrategie ‘identificeren en voorbereiden van voorlopers’ werd gezien als de meest effectieve strategie om de combinatie van geïdentificeerde barrières aan te pakken. Naar aanleiding van de geïdentificeerde barrières en faciliterende factoren van alle belanghebbenden in Hoofdstuk 4 t/m 6 werd het KLIK PROM portaal geoptimaliseerd. Zo werd er een front-end integratie gerealiseerd tussen KLIK en het elektronisch patiëntendossier, werd er een mobiele versie van het KLIK PROM portaal ontwikkeld en werd de lay-out gemoderniseerd. PROMs worden vaak als belastend ervaren door patiënten en ouders vanwege de lange invultijd en irrelevante en herhalende vragen. Om deze barrière te verminderen, kunnen de Computer Adaptieve Tests (CATs) van het Patient-Reported Outcomes Measurement Information System (PROMIS®) worden gebruikt. Hoofdstuk 7 liet zien dat de PROMIS vragenlijsten voor kinderen betrouwbaar zijn voor gebruik in de hemofiliezorg (N=76). In vergelijking met bekende, veelgebruikte vragenlijsten binnen de hemofilie hebben de PROMIS vragenlijsten minder vloer- en plafondeffecten en is het totaal aantal in te vullen items lager. Dit leidt er toe dat de belasting van het invullen van PROMs lager is. Echter was het aantal in te vullen PROMIS items nog steeds relatief hoog. Om PROMIS

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw