15581-m-nanninga

SAMENVATTING 156 Determinanten van toegang tot en gebruik van psychosociale zorg door kinderen en jongeren In hoofdstuk 4 bespreken we onze systematische literatuurreview over determinanten van toegang tot en gebruik van psychosociale zorg door kinderen en jongeren. We vonden 22 relevante onderzoeken van hoge kwaliteit. De resultaten daarvan lieten zien dat veel kenmerken van kinderen en gezinnen samenhangenmet toegang tot en gebruik van psychosociale zorg. De belangrijkste geïdentificeerde determinanten van toegang tot en gebruik van zorg wat betreft kind -kenmerken waren psychosociale problemen, wonen in de stad, belangrijke levensgebeurtenissen, schoolproblemen en zorggebruik in het verleden. Voor leeftijd, geslacht, etniciteit en verblijfplaats vonden we verschillende effecten. De belangrijkste geïdentificeerde determinanten wat betreft gezinskenmerken waren gezinssamenstelling, dat wil zeggen een samenstelling anders dan een biologisch tweeoudergezin, en sociaaleconomische status (variërende effecten). De review laat, naast de gevonden determinanten, ook een gebrek zien aan (sterk) bewijs wat betreft andere factoren dan sociaal-demografische kenmerken, zoals organisatorische, beroepsgerelateerde en cliëntgerelateerde psychologische en sociale determinanten. Ook richtten de meeste onderzoeken zich op het gebruik van zorg, wat resulteert in beperkte kennis over determinanten van de verschillende stadia van het proces van toegang tot zorg. Sociale steun en opvoedvaardigheden hangen samen met de toegang tot zorg In hoofdstuk 5 beschrijven we de resultaten van een studie naar de samenhang tussen sociale steun van het gezin, opvoedvaardigheden en de toegang tot psychosociale zorg door kinderen en jongeren. We vonden dat kinderen van gezinnen met weinig sociale steun en van ouders met weinig opvoedvaardigheden een grotere kans hadden om de psychosociale zorg in te stromen. Psychosociale problemen van kinderen medieerden deze samenhang, maar hadden geen invloed op de sterkte van die samenhang (d.w.z. geen moderatoreffect). De samenhang tussen opvoedvaardigheden en toegang tot zorg werd gemedieerd door de psychosociale problemen van kinderen; de samenhang met sociale steun werd ten dele gemedieerd door psychosociale problemen van het kind. We vonden geen verband tussen positief opvoeden en de toegang tot zorg. Deze resultaten impliceren dat de sociale omgeving van kinderen een belangrijke rol speelt bij de toegang tot zorg. Het is waarschijnlijk dat meer opvoedvaardigheden van ouders en sterkere sociale steun aan het gezin tot op zekere hoogte de psychosociale problemen van kinderen kunnen voorkomen, hen kunnen helpen omgaan met problemen of problemen kunnen oplossen. Dit betekent dat het waarde heeft om

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw