Maartje Boer

320 onderzocht hoe problematisch socialemediagebruik en de intensiteit van socialemediagebruik zich in relatie tot elkaar ontwikkelden over tijd en welke domeinen van welbevinden samenhingen met deze ontwikkelingen (Hoofdstuk 7). Ook hier onderscheidden we verschillende domeinen van welbevinden: mentale gezondheid (namelijk levenstevredenheid, zelfvertrouwen en ADHD-symptomen) en sociaal welbevinden (namelijk vriendschap competenties). Vervolgens hebben we onderzocht of de relatie tussen de intensiteit van socialemediagebruik en welbevinden afhankelijk was van verschillende theoretische en methodologische factoren (Hoofdstuk 8). Voorbeelden van factoren zijn bijvoorbeeld of er actief (bijv. zelf iets posten op sociale media) of passief (bijv. scrollen door andermans profielpagina op sociale media) gebruik wordt gemaakt van sociale media, of de statistische methode waarmee relaties worden bestudeerd. Met deze hoofdstukken beogen we meer inzicht te geven in de relatie tussen socialemediagebruik en welbevinden bij adolescenten. Onderzoeksdata De resultaten van de Hoofdstukken 2 tot en met 4 zijn gebaseerd op nationale en internationale cross-sectionele data van een representatieve groep adolescenten tussen de 11 en 16 jaar oud die deelnamen aan het Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) onderzoek in 2017 en 2018 (Inchley et al., 2020b; Stevens et al., 2018). Het HBSC onderzoek wordt sinds 1983 elke vier jaar uitgevoerd in samenwerking met de World Health Organization (WHO). Het doel van het HBSC onderzoek is het monitoren van de gezondheid, het gezondheidsgedrag en het welbevinden van adolescenten op basis van vragenlijsten die adolescenten zelf invullen. Hoofdstukken 5 tot en met 8 zijn gebaseerd op longitudinale data van adolescenten tussen de 11 en 16 jaar oud die meededen aan het Digital Youth (DiYo) project tussen 2015 en 2019 (Van den Eijnden et al., 2018). Het doel van het DiYo project is om inzicht te verkrijgen in online gedragingen en welbevinden van adolescenten. Adolescenten die meededen aan het DiYo project vulden jaarlijks dezelfde vragenlijst in.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0