Alexander Beulens

365 Nederlandse samenvatting (Simulator Generated Guidance). SGG is een optie beschikbaar op de nieuwste simulatiesystemen. SGG wordt verzorgd door de virtual reality (VR)-simulator om de beginnende chirurg te begeleiden door de stappen van een chirurgische ingreep met behulp van visuele aanwijzingen.27 Een voordeel van SGG is de mogelijkheid om het effect van verschillende trainingscurricula op de voortgang van de chirurgische vaardigheden van de chirurg te bundelen en te kunnen beoordelen. Effectieve training en prestatiebeoordeling zijn van fundamenteel belang voor chirurgen om hun doelen te bereiken en veilig te kunnen opereren.13,28 Hoofdstuk 3 richt zich op de effecten van proctoring en SGG op het verwerven van chirurgische vaardigheden en de tevredenheid van deelnemers (beginnende chirurgen) tijdens de chirurgische vaardigheidstraining. We laten zien dat chirurgische vaardigheden in RAS aanzienlijk kunnen worden verbeterd na het oefenen van basis en geavanceerde simulatieoefeningen gedurende twee uur op een VR-simulator. Dit komt overeen met de bevindingen van Brinkman et al.29 Het blijkt dat de deelnemerstevredenheid hoger is in de groep ‘human proctoring’. Het gebrek aan verschil in het verwerven van chirurgische vaardigheden tussen de interventiegroepen lijkt erop te wijzen dat er een beperkte impact is van “human proctoring” en “simulator generated guidance” tijdens de beginfase van chirurgische simulatietraining. Alleen al de blootstelling van beginnende chirurgen aan de VR-simulator zou al voldoende kunnen zijn om een significante verbetering van chirurgische vaardigheden te bereiken tijdens de eerste stappen van het trainen van RAS. Hoewel VR-simulatoren een substantiële plaats innemen in de training van RAS, hebben slechts een beperkt aantal studies de overdracht van vaardigheden die tijdens VR-simulatortraining zijn geleerd aangetoond in situaties in de realiteit.30,31 Om deze reden worden naast VR-simulatoren ook andere trainingsmodaliteiten (dry lab en wet lab training) gebruikt in de meeste training curricula.16 De European Robotic Urological Society (ERUS) ontwikkelde een curriculum voor fellows (CC-ERUS) gericht op het uitvoeren van de robot geassisteerde radicale prostatectomie (RARP).15,16,18,19 Dit curriculum omvat alle aspecten van training, van de meest elementaire zoals live case-observatie en assistentie aan tafel, tot de meest geavanceerde trainingsfaciliteiten zoals virtual reality (VR), dry en wet lab met de meest complexe en geavanceerde trainingsmodellen die tot op heden beschikbaar zijn. Momenteel is dit curriculum beschikbaar voor fellows die trainen in CC-ERUS-gastcentra. De implementatie van trainingscurricula voor fellows is een stap in de goede richting. De volgende stap is de implementatie van een gestructureerd curriculum tijdens het AIOS (Arts-assistent in opleiding tot medisch specialist)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw