Fokke Wouda

301 gemeenschappen van Taizé en Bose functioneert erkend en gewaardeerd wordt; dat de theologische rationaliteit die daarin ingebed ligt ontvangen wordt; en dat die praktijk terdege gefaciliteerd en aangemoedigd wordt in deze specifieke context en daarbuiten (het principe van ‘transformatieve resonantie’ indachtig), om zo het gezamenlijke proces naar christelijke eenheid te bevorderen (11.1). Constaterend dat deze studie niet substantieel bijdraagt aan de oecumenisch urgent vragen van wederkerigheid met betrekking tot Eucharistische gastvrijheid en het vraagstuk van de wijding van vrouwen beveel ik verder kwantitatief en kwalitatief onderzoek aan naar Eucharistische gastvrijheid in deze specifieke gemeenschappen en vooral ook in andere contexten. Daarnaast zou een omvattend literatuuronderzoek naar alle bijdragen aan het debat over Eucharistische gastvrijheid wenselijk zijn (11.2). (Praktisch) theologisch onderzoek zou gericht kunnen zijn op het verder verkennen van methoden om de sensus fidelium adequaat te onderzoeken met behulp van empirische methoden op om de plaats ervan binnen de ‘dialoog van stemmen’ die de theologie is te definiëren (11.3)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw