Angela de Jong

Samenvatting [Summary in Dutch] S 159 op hetzelfde hiërarchische niveau. In dit proefschrift verwijzen wij daarmee naar werkrelaties tussen leraren. Verticale relaties betreffen werkrelaties die verschillende organisatieniveaus, functies en hiërarchieën doorkruisen (Torfing, 2019). In dit proefschrift verwijzen we daarmee naar werkrelaties tussen leraren en schoolleiders. Een onafhankelijk onderwijsprogramma dat ook focust op de rol van leraren en schoolleiders in het verbeteren van het onderwijs is van Stichting leerKRACHT. Dit programma probeert in scholen meer tijd en structuur voor samenwerking in de twee werkrelaties te creëren. In het onderzoek dat wordt beschreven in dit proefschrift bestudeerden wij scholen die allen werken met het programma leerKRACHT. De horizontale en verticale relaties in scholen moeten worden geleid (Angelle, 2010; Bason, 2010; Ospina, 2017). Het is echter nog onduidelijk hoe het leiden van samenwerkend innoveren in scholen gebeurt en welke leiderschapspraktijken nodig zijn van zowel leraren als schoolleiders in de dagelijkse werkcontexten. Om meer specifieke inzichten te krijgen in leiderschap gebruiken wij in dit proefschrift het concept van ‘leiderschapspraktijken’ (in plaats van bijvoorbeeld leiderschapsstijlen). Leiderschapspraktijken zijn acties van personen die voortkomen uit interacties tussen leiders, volgers en een specifieke situatie (Alqahtani et al., 2020; Noman et al., 2018). 2. Onderzoeksvraag Het doel van dit proefschrift is om beter te begrijpen hoe samenwerkend innoveren in scholen wordt geleid door schoolleiders en leraren. Ons doel is om tot inzichten te komen die helpen om leiderschapspraktijken van schoolleiders en leraren beter te begrijpen en ons wetenschappelijk begrip van samenwerkend innoveren in de onderwijscontext te versterken. Bovendien kunnen inzichten in specifieke leiderschapspraktijken schoolleiders en leraren helpen om te reflecteren op hun rol en hen inspireren om innovatieprocessen samen aan te pakken. Wij beantwoorden daarom de volgende hoofdonderzoeksvraag: Hoe geven schoolleiders en leraren leiding aan samenwerkend innoveren in scholen? Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden hebben we vier studies met elk een specifieke deelvraag: 1. Hoe beïnvloeden horizontale en verticale werkrelaties in de school het samenwerkend innoveren? 2. Hoe geven schoolleiders leiding aan samenwerkend innoveren?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw