Angela de Jong

160 3. Hoe kan gespreid leiderschap in teams beschreven en gemeten worden met een sociaal netwerk perspectief? 4. Hoe kunnen verschillen in gespreid leiderschap tussen teams begrepen worden vanuit hun socioculturele context, op individueel, team- en schoolniveau? 3. Onderzoeksperspectief Om de hoofdvraag van het onderzoek te beantwoorden, brengen wij verschillende sleutelconcepten met elkaar in verband. Veranderend professionalisme De veranderende rollen van schoolleiders en leraren passen in een bredere ontwikkeling van veranderend professionalisme. Noordegraaf (2020) stelt dat professionaliteit niet door professionals zelf wordt ‘gemaakt’, maar afhankelijk is van vele actoren, hun interacties en contextuele factoren. In dit proefschrift richten we ons op schoolleiders en leraren als moderne professionals in samenwerkend innoveren. In plaats van ‘voor te schrijven’ hoe, waarom en wanneer leraren wat moeten doen, kunnen leraren als professional het professionele werk zelf vormgeven (Van Tartwijk, 2022). Als leraren op deze manier meer autonomie krijgen, moeten ze daarbij wel ondersteund worden door de organisatie (o.a. Knies, 2019). Samenwerkend innoveren Innovatie in de publieke sector kan worden gedefinieerd als het ontwikkelen van nieuwe ideeën die de manier transformeren waarop activiteiten gewoonlijk worden uitgevoerd (Torfing, 2019). Samenwerkend innoveren betrekt meerdere relevante actoren en dit verrijkt de uitwisseling van kennis, competenties en ideeën en breidt de creatieve ideeën uit voor het omgaan met uitdagingen (Roberts, 2000). Leidinggeven aan samenwerkend innoveren Samenwerkend innoverenmoetwordenondersteund en geleid (Bason, 2010). Leiderschap wordt doorgaans gedefinieerd als individuen die invloed uitoefenen op activiteiten en relaties, kennis en vaardigheden van anderen (Daniëls et al., 2019; Yukl, 2002). In theoretische artikelen wordt gesteld dat leiderschap aan samenwerkend innoveren het beste gespreid, horizontaal en adaptief kan zijn en dat leiders het zelfregulerende karakter van de innovatieprocessen moeten respecteren (Angelle, 2010; Ospina, 2017).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw