Samenvatting [Summary in Dutch] S 161 Dit wordt ook erkend in de theorie over gespreid leiderschap, die we in dit proefschrift gebruiken (Spillane, 2005). Leidinggeven aan samenwerkend innoveren in netwerken Het bestuderen van leiderschap als een sociaal fenomeen dat zich afspeelt in interactie tussen meerdere personen, past bij een sociaal netwerkperspectief. Zo’n perspectief focust op relaties tussen personen of groepen (Freeman, 2004; Raelin, 2016; Wasserman & Faust, 1994). Socioculturele contexten van leiding geven aan samenwerkend innoveren Leraren en schoolleiders werken en interacteren in schoolorganisaties. Hun interacties hangen samen met aspecten van de bredere socioculturele context van hun school (Pea, 1993; Rogoff, 1990). De socioculturele activiteitentheorie gaat in op het belang van socioculturele contexten voor onder andere leiderschap in scholen (Rogoff, 1990; Spillane & Sherer, 2004; Tian et al., 2016). Hoewel verschillende onderzoekers aangeven dat de socioculturele context in ogenschouw moet worden genomen bij het bestuderen van leiderschapspraktijken, hebben slechts enkele onderwijsonderzoekers de context daadwerkelijk bestudeerd. Degenen die dit deden, hebben zich voornamelijk gericht op één contextueel niveau, zoals individueel of teamniveau (Liou & Daly, 2014; Liu, 2021; Liu et al., 2018; Tam, 2019). Dit betekent dat eerder onderzoek nog niet is ingegaan op relaties tussen niveaus van contexten. 4. Context van het onderzoek In dit proefschrift bestudeerden wij scholen die werken met het programma van Stichting leerKRACHT.17 In 2022 hebben meer dan duizend Nederlandse scholen in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs dit programma geïmplementeerd. Het doel van dit tweejarige programma is het stimuleren van meer samenwerking tussen leraren onderling en tussen leraren en schoolleiders met het oog op het verbeteren van het onderwijs. Het programma gebruikt een team-aanpak om processen stap voor stap te verbeteren (Rigby et al., 2016). De methode van het programma is gebaseerd op vier instrumenten: (1) Bordsessies: in vijftien minuten worden ideeën vertaald naar gezamenlijke doelen en actieplannen. (2) Lesbezoek; leraren observeren elkaars lessen en geven feedback. (3) Gezamenlijk lesontwerp: leraren ontwerpen samen lessen of onderdelen daarvan. (4) 17 https://stichting-leerkracht.nl/
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw