242 Appendices bij het stellen van hun vragen tijdens het consult. Het hielp hen om weer een gevoel van regie te krijgen. Hoewel het gebruik van de gesprekshulp sterke emoties kon oproepen, beschreven ze dat hun echte uitdaging was om te aanvaarden dat ze een patiënt in de palliatieve fase waren. Zorgverleners vonden dat de question prompt list hen kon helpen als geheugensteuntje bij het bespreken van onderwerpen. Tijdens consulten in het ziekenhuis met consulenten palliatieve zorg werden onderwerpen die patiënten en familie hadden aangegeven vaak besproken, maar ook onderwerpen gericht op het (re)organiseren van het leven thuis werden besproken. Met behulp van feedback van patiënten, familie en zorgverleners werden de LGP aangepast en een werkinstructie geschreven om zorgverleners te ondersteunen bij het adequaat en optimaal gebruiken van de question prompt list. HOOFDSTUK 8. ALGEMENE DISCUSSIE Hoofdstuk 8 bestaat uit vijf delen. In deel 1 wordt een overzicht gegeven van de studies die in dit proefschrift zijn opgenomen. Deel 2 gaat in op de gebruikte onderzoeksmethoden. In deel 3 worden de implicaties van de bevindingen gepresenteerd uitgaande van het concept proactieve palliatieve zorg. Aan de hand van de definities van ‘proactiviteit ’ en ‘palliatieve zorg’ kunnen drie kernprincipes van proactieve palliatieve zorg worden geïdentificeerd: • bevordering van kennis en zelfinitiatief in de triade van patiënt, familie en zorgverlener; • de intentie om goede resultaten te behalen en (toekomstige) problemen te voorkomen; • vooruitdenken om te kunnen handelen voordat dingen gebeuren. In dit proefschrift wordt beschreven hoe kennis en zelfinitiatie van de triade patiënten, hun familie en zorgverleners kan worden bevorderd. Studenten geneeskunde moeten voldoende onderwijs krijgen om hen voor te bereiden op hun klinische praktijk, waarin ook patiënten in de laatste fase van hun leven aan bod komen. Gesprekshulpen zoals de Leidse Gesprekshulp Palliatieve Zorg zetten patiënten en familie in hun kracht, wat bijdraagt aan hun kennis en zelfinitiatief. Om de intentie te hebben om goede resultaten te behalen en (toekomstige) problemen te voorkomen, dienen zorgverleners kennis te hebben over wat signalen en indicatoren voor goede kwaliteit en proactieve palliatieve zorg zijn. Indicatoren voor kwaliteitsvolle en proactieve palliatieve zorg worden geïllustreerd aan de hand van het voorbeeld van patiënten met een hematologische maligniteit. Bij kwaliteitsvolle en proactieve palliatieve zorg hoort vroege markering van patiënten die de spoedeisende hulp bezoeken. Een bezoek aan de spoedeisende hulp kan een aanleiding zijn om de doelen van de zorg te bespreken en het herkennen van deze aanleiding ondersteunt passende zorg.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw