Esmée Tensen

217 APPENDICES zijn er twee pre-test rondes van de vragenlijst uitgevoerd. Tijdens deze pre-test rondes hebben 18 medisch specialisten, paramedici en huisartsen de vragenlijst beoordeeld en de volledigheid en toepasbaarheid van de vragenlijstitems geëvalueerd. Deze vier vragenlijst ontwikkelstappen resulteerden uiteindelijk in een vragenlijst van 61-items. Deze vragenlijst is naar 2179 zorgverleners verstuurd voor validatie. In totaal hebben 224 van de 2179 (10%) uitgenodigde zorgverleners de vragenlijst ingevuld. In 43 vragenlijsten meldden de respondenten dat zij niet zeker wisten of zij met het telemedicine platform werkten. Deze 43 vragenlijsten zijn daarom uitgesloten in de data analyses. De overgebleven 181 vragenlijsten waren geïncludeerd voor de psychometrische analyses. We hebben psychometrische analyses uitgevoerd om de constructvaliditeit en de interne consistentie van de vragenlijst te beoordelen. Psychometrische analyses van de vragenlijst lieten zien dat de interne consistentie van de SAF-TSUQ voldoende was en factoranalyses bevestigden zes betrouwbare schalen: training, communicatie, organisatie beleid en strategie, interactie met het telemedicine platform, gebruik van het telemedicine platform en werkomstandigheden. Dit betrouwbare en valide instrument voor kwaliteitsfeedback zou in de toekomst kunnen worden gebruikt als onderdeel van een continue kwaliteitsverbeteringscyclus. In Hoofdstuk 7 hebben we tijdens de pandemie de ervaringen van huisartsen met het gebruik van teledermatologie, teledermatoscopie en dermatologie thuisconsultatie onderzocht vanuit een gecontracteerde telemedicine organisatie en een sociaaltechnologisch perspectief. In december 2021 is via email een online vragenlijst verstuurd naar ongeveer 3257 Nederlandse huisartsen. Deze online vragenlijst bevatte (1) algemene achtergrondvragen, (2) de gevalideerde SAF-TSUQ vragen uit Hoofdstuk 6, (3) nieuwe diepgaande inzichtvragen over het gebruik van digitale dermatologische zorg in de huisartsenpraktijk en vragen specifiek over training en fotokwaliteit en (4) vragen gerelateerd aan de impact van de COVID-19 pandemie op het gebruik van digitale dermatologie in de praktijk. We hebben een 8-dimensionaal sociaal-technologisch model toegepast om de vrije tekst antwoorden te analyseren en om de sociaal-technologische bevorderende factoren en barrières te onderzoeken die huisartsen ervaarden bij het gebruik van teledermatologie, teledermatoscopie en dermatologie thuisconsultatie. Veertig huisartsen (1%) waren onbereikbaar per email of hadden zich afgemeld voor de studie. In totaal voltooiden 71 huisartsen (2%) de volledige vragenlijst. Zes vragenlijsten werden uitgesloten voor de data analyse, omdat deze huisartsen er niet mee instemden hun gegevens voor onderzoeksdoeleinden te gebruiken. Zesenzestig vragenlijsten resteerden voor de data analyse. Uit de resultaten bleek dat huisartsen over het algemeen tevreden waren met de reeds bestaande store-and-forward digitale dermatologiedienst, het platform en de telemedicine organisatie. Desondanks werden er onderling gerelateerde gebruiksbarrières geïdentificeerd die het volledige potentieel en gebruik van deze dermatologiediensten tijdens de pandemie beperkten. Deze barrières omvatten de digitale fotografievaardigheden van huisartsen, de kosten en het gebrek aan up-todate en geschikte fotografieapparatuur, mens-computer interface en interoperabiliteit A

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw