Marleen Ottenhoff

191 Nederlandse samenvatting 7 NEDERLANDSE SAMENVATTING Dit onderzoek verkent de opvattingen die medisch docenten hebben over het proces van doceren en leren, alsook over het docent zijn, in de context van studentgericht onderwijs. Een dieper begrip van deze opvattingen is belangrijk om de ontwikkeling van medisch docenten te kunnen ondersteunen, ten behoeve van de kwaliteit van het leren van studenten. In de algemene introductie (Hoofdstuk 1) wordt het concept van studentgericht onderwijs uitgelegd, een onderwijsbenadering die wereldwijd door de meeste medische scholen wordt gehanteerd. Kenmerkend voor studentgericht onderwijs is de focus op de student en diens leren, waarbij de docent fungeert als facilitator van het leerproces van de student, in plaats van uitsluitend als overbrenger van feitenkennis. Om deze rol effectief te vervullen moeten de perspectieven of opvattingen van docenten worden meegenomen, aangezien deze opvattingen belangrijke drijfveren zijn voor gedrag. Het introductiehoofdstuk biedt een overzicht van de huidige inzichten in opvattingen over doceren en leren, licht toe waarom leergerichte opvattingen de voorkeur hebben in hedendaags onderwijs, en waarom een classificatie van opvattingen van medisch docenten over doceren, leren en kennis dient te worden ontwikkeld in de context van medisch onderwijs (onderzoekslijn 1). Eerdere studies hebben aangetoond dat in medische scholen met een studentgericht curriculum, een aanzienlijk aantal medisch docenten nog steeds doceergerichte opvattingen huldigt. Dit is problematisch omdat dit het effectief implementeren van studentgericht onderwijs in de weg staat. Daarom is het noodzakelijk beter te begrijpen welke factoren van invloed zijn op de opvattingen van docenten over doceren en leren. Aangezien opvattingen over doceren en leren in niet-medische onderwijscontexten zijn geassocieerd met opvattingen over het docent zijn, richt het onderzoek zich vervolgens op de opvattingen van medisch docenten op het docentschap (onderzoekslijn 2) . Om de twee onderzoekslijnen te onderscheiden spreken we bij de tweede onderzoekslijn die zich richt op het docentschap over ‘perspectieven’ in plaats van over opvattingen. Het Korthagen model wordt vervolgens geïntroduceerd, een theoretisch holistisch model ontwikkeld binnen de context van de lerarenopleidingen, dat we gebruikten om de perspectieven van docenten op het docentschap te verkennen. Het model onderscheidt en relateert verschillende perspectieven op het docentschap, die worden gepresenteerd als concentrische lagen, namelijk, van periferie naar kern: de omgeving, gedrag, competenties, opvattingen, identiteit en missie, waarbij missie verwijst naar datgene wat docenten inspireert en drijft. Ten slotte bespreken we de noodzaak om meer inzicht te krijgen in de ontwikkeling van

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw