Marleen Ottenhoff

193 Nederlandse samenvatting 7 uitgangspunt voor een context specifieke aanpassing. De kwalitatieve analyse bestond uit het relateren van relevante interviewfragmenten aan dit raamwerk, maar we bleven ook open voor potentieel nieuwe opvattingen die naar voren kwamen uit de interviews. De belangrijkste aanpassing van het oorspronkelijke raamwerk is de toevoeging van een nieuwe opvattings-dimensie, die we labelden als ‘het creëren van een positieve leeromgeving’. De opvattingen, die hun equivalent hebben in het oorspronkelijke raamwerk, worden in het nieuwe raamwerk nauwkeuriger beschreven, waardoor het raamwerk meer onderscheidend wordt. Het nieuwe raamwerk verscherpt de grens tussen doceergerichte en leergerichte opvattingsoriëntaties. Dit is relevant omdat dit duidelijk maakt dat de overgang van doceergerichte naar leergerichte opvattingen een diepgaande verschuiving betekent waarbij acht van de negen opvattingen moeten veranderen (zie Hoofdstuk 2, Tabel 2.1). We bespreken ook de verrassende bevinding dat een aanzienlijk aantal docenten een doceergerichte opvattings-oriëntatie vertoonde, wat bevestigt dat in medische scholen met een studentgericht curriculum zelfs docenten die diep betrokken zijn bij het onderwijs niet automatisch leergerichte opvattingen hebben. Deze bevinding ondersteunt het belang van gerichte docentprofessionaliseringsinterventies om docenten te helpen de overgang naar leergerichte opvattingen te maken. Het nieuwe raamwerk kan worden gebruikt als instrument voor reflectie en discussie, waarbij vooral de nieuw ontdekte uitbreidingen in het raamwerk relevant zijn in de context van studentgericht medisch onderwijs. Op basis van onze bevindingen adviseren we docenten te helpen reflecteren op welke kennis relevant is om te verwerven, en op het belang van het creëren van een positieve leeromgeving, het ondersteunen van de professionele ontwikkeling en het bevorderen van de intrinsieke motivatie van studenten. Naast deze praktische toepassingen kan het nieuwe raamwerk in medisch onderwijskundig onderzoek worden gebruikt als instrument voor het categoriseren van de opvattingen over doceren en leren. Tijdens de eerste interviews hebben we ook de perspectieven van medisch docenten op het docent zijn onderzocht. De uitkomst van deze studie wordt beschreven in Hoofdstuk 3. We hebben daarin een model van docent fenotypen ontwikkeld door profielen van docenten met vergelijkbare perspectieven op het docentschap te identificeren en karakteriseren.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw