Marleen Ottenhoff

196 Chapter 7 geeft aan doceergerichte opvattingen, ook al omarmt de formele onderwijscontext studentgericht onderwijs. Docenten die zich bewust waren van hun identiteit en missie (Inspirator fenotype) hadden uitsluitend leergerichte opvattingen. Dit benadrukt de relevantie van het zich bewust zijn van de persoonlijke onderwijsmissie van docenten in studentgericht onderwijs. Het bewustzijn van een onderwijsmissie is blijkbaar een effectief ‘tegengif’ dat kan helpen bij het versterken en handhaven van leergerichte opvattingen, zelfs wanneer de onderwijscultuur leergerichte opvattingen en - gedrag niet ondersteunt. De studie die in dit hoofdstuk wordt gepresenteerd, werpt licht op het belang van het zich bewust zijn van een onderwijsidentiteit en -missie voor docenten die werken in studentgerichte curricula. Dit impliceert dat docentprofessionalisering zich niet alleen moet richten op wat en hoe er wordt gedoceerd, maar ook op wie men als docent is of wil zijn, om het zich bewust zijn van een identiteit als docent te bevorderen. Bovendien benadrukken onze bevindingen het belang van reflectie op waarom men docent is, om het bewustzijn van de persoonlijke missie als docent te bevorderen. Om dit bewustzijn te ontwikkelen, raden we reflectie aan op de eigen persoon en op het proces van doceren en leren. Aangezien affectieve aspecten een grote rol spelen bij een onderwijsidentiteit en -missie, is één van de manieren om deze reflectie aan te moedigen via 'betekenisvolle relaties' met anderen. Voorbeelden hiervan zijn persoonlijke contacten met studenten, en met collega’s en mentoren die zich bewust zijn van hun onderwijsidentiteit en -missie. Bovendien is het belangrijk om rekening te houden met de werkomgeving van de docenten, die zowel ondersteunend als belemmerend kan zijn, en aandacht te besteden aan de informele onderwijscultuur. Een ondersteunend leiderschap op alle niveaus van de organisatie, het belonen van doceren in carrièrepaden, het bevorderen van docentennetwerken en -gemeenschappen en het minimaliseren van conflicten die voortvloeien uit concurrerende taken zijn voorbeelden van hoe de werkomgeving kan bijdragen aan de ontwikkeling van de identiteit en missie van een docent. Om beter te begrijpen of en hoe medisch docenten hun perspectieven op het docentschap ontwikkelen, voerden we de studie uit die in Hoofdstuk 5 wordt gepresenteerd. Voor dit kwalitatieve tienjarig follow-uponderzoek hebben we de eerder genoemde 21 docenten die nog beschikbaar waren vanuit het oorspronkelijke onderzoek opnieuw geïnterviewd. We gebruikten hetzelfde interviewprotocol als tijdens de oorspronkelijke interviews. De dataset die tussen 2008-2010 was verzameld vormde de basislijn van het onderzoek. Beide datasets werden deductief geanalyseerd, waarvoor we het docent fenotype-model zoals beschreven in Hoofdstuk 3 gebruikten. We onderzochten per deelnemer of deze zich had ontwikkeld tot een meer inclusief docent fenotype. De docenten die deze ontwikkeling lieten zien werden opnieuw geïnterviewd om te verkennen

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw