198 Chapter 7 dus beïnvloed door de context en lijkt via ontwikkelingsstadia te verlopen, met een groeiend bewustzijn van, achtereenvolgens, onderwijskundige competenties, identiteit en missie. Om de ontwikkeling van docenten te bevorderen, dienen medisch docenten te worden ondersteund in hun onderwijstaken door hun afdelingen en instellingen. Daarnaast zijn initiatieven voor docentprofessionalisering bij voorkeur gevarieerd en gedifferentieerd, zich uitstrekkend over een langere periode en ingebed in het dagelijks werk. Tot slot is een belangrijke aanbeveling van dit onderzoek om de patiëntenzorg rol van docenten te includeren in docentprofessionaliseringsinitiatieven, en praktiserende artsen bij docentprofessionalisering te betrekken. In de algemene discussie (Hoofdstuk 6) bespreken we de belangrijkste bevindingen van het onderzoek, verbinden deze met elkaar en relateren ze aan de huidige literatuur. Verkenning van de ontwikkeling van docenten leidde tot de twee hoofdlijnen van ons onderzoek: de opvattingen van medisch docenten over het proces van doceren en leren, en hun perspectieven op het docentschap. Na bespreking van deze twee onderzoekslijnen gaan we in op twee thema’s die uit onze onderzoeksbevindingen naar voren kwamen als bijzonder relevant: de rol van de omgeving en de rol van missie. Dit leidt tot een discussie over de ontwikkeling van docenten. Tot slot besluiten we dit hoofdstuk met het beschrijven van de sterke en zwakke punten van ons onderzoeksproject, suggesties voor toekomstig onderzoek en specifieke aanbevelingen voor de praktijk. Samenvattend: ontwikkeling van medisch docenten, bezien vanuit hun perspectieven op het docentschap, kan optreden maar is niet vanzelfsprekend. Deze ontwikkeling is beïnvloedbaar en lijkt te verlopen via ontwikkelingsfasen. Perspectieven op het docentschap zijn gerelateerd aan opvattingen over doceren en leren. Bewustzijn van een persoonlijke onderwijsmissie kan de identiteit van een docent versterken en voeden. Bovendien geeft dit bewustzijn betekenis aan het professionele leven van een docent en kan het motiveren tot verdere ontwikkeling en levenslang leren. Dit is een belangrijke verklaring waarom docenten die zich bewust zijn van hun onderwijsmissie de meest uitgebreide, leergerichte opvattingen over doceren en leren hebben. Het ondersteunen van docenten om zich bewust te worden van hun onderwijsmissie en deze te ontwikkelen kan hen niet alleen helpen keuzes te maken die onafhankelijk zijn van wat de omgeving verwacht, maar is ook essentieel om leergerichte opvattingen te bevorderen. Door een dieper begrip te bieden van de ontwikkeling van medisch docenten, de factoren die deze beïnvloeden en de relatie met opvattingen over doceren en leren, draagt het onderzoek gepresenteerd in dit proefschrift bij aan de kwaliteit van het leren van de volgende generatie zorgprofessionals.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw