199 Dankwoord / Acknowledgements 7 DANKWOORD / ACKNOWLEDGEMENTS Het onderzoekstraject dat tot dit proefschrift heeft geleid draagt niet alleen –naar ik hoop- bij aan het proces van ‘maturation’ van medisch docenten, maar heeft zeker ook bijgedragen aan mijn eigen 'maturation' als docent én als onderzoeker. Veel mensen hebben hier een rol in gespeeld. Albert Scherpbier enthousiasmeerde me voor onderzoek van onderwijs en was een inspirerend voorbeeld als docent. Mijn afdelingshoofden maakten het mogelijk dat ik met dit traject kon starten: Pim Assendelft deed de suggestie om tijdens een verlofperiode op Stanford me met onderzoek bezig te houden, wat door mijn toenmalige leidinggevende Tjeerd de Jongh van harte werd gefaciliteerd; Mattijs Numans schiep de voorwaarden waardoor ik in 2016 aan een promotietraject kon beginnen. Ik had het geluk dat Roeland van der Rijst al ruim vóór 2016 bereid was om met mij op te trekken bij mijn eerste stappen op het onderzoekspad. Roeland: je bent een voorbeeld in het ‘studentgericht’ begeleiden. Dank voor het verder aanwakkeren van mijn motivatie voor dit onderzoek, je inzichten en goede vragen, in je rol als copromotor en later als tweede promotor. De komst van Anneke Kramer bracht voor het eerst expertise op het gebied van onderzoek van medisch onderwijs op onze afdeling, waardoor er een promotor beschikbaar kwam. Anneke: door jou heb ik me verder kunnen ontwikkelen in onder andere het wetenschappelijk schrijven, met een heldere 'problem/gap/hook'. Je hart voor het medisch onderwijs, gevoed door je hart voor patiënten is inspirerend. Dank voor dit alles. Iris van der Hoeven kwam in 2016 mij als student-assistent ondersteunen. Door jou lukte het in 2018 om in 7 weken tijd op Stanford de 2e serie data te verzamelen, transcriberen en analyseren. Ik heb genoten van onze discussies in de analyse fase. Je enthousiasme werkt aanstekelijk en je kritische vragen verdiepen. Dat je nu ook mijn paranimf wil zijn ervaar ik als een bijzonder voorrecht. Marieke de Jong is mijn langst zittende collega huisarts-docent en de tweede paranimf. Je support in mijn rol als leidinggevende en als startende onderzoeker waardeer ik zeer. Iris en Marieke vertegenwoordigen de studenten en collega-docenten die zo’n belangrijke rol spelen in mijn ontwikkeling als medisch docent. Ik wil mijn mede docenten van het studentenonderwijs daarnaast specifiek bedanken voor hun positieve betrokkenheid bij mijn onderzoek. De LUMC collega’s die zo van harte hebben meegewerkt door hun bereidheid drie keer door mij geïnterviewd te worden dank ik voor hun openheid en het delen van hun expertise, waardoor ik meer inzicht kreeg in de opvattingen van ervaren docenten.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw