Charlotte Poot

302 11 Chapter 11 Nederlandse samenvatting De Nederlandse gezondheidszorg staat voor diverse uitdagingen, voornamelijk door de dubbele vergrijzing, de toename van chronische ziekten en de vooruitgang in medische behandelingen en technologie. Dit heeft geleid tot aanzienlijke financiële druk en een tekort aan personeel binnen het huidige zorgstelsel. Om deze problemen aan te pakken is het Integraal Zorg Akkoord (2023-2026) opgesteld. In het akkoord is er nadrukkelijk aandacht voor de integratie en het gebruik van digitale zorgtechnologieën (eHealth), bijvoorbeeld voor het aanbieden van zorgdiensten en informatie. Daarmee biedt eHealth een alternatieve en innovatieve benadering voor het leveren van gezondheidszorg, zoals zorg op afstand en digitale zorg. Ondanks de potentie van eHealth om de gezondheidszorg te transformeren en klinische uitkomsten te verbeteren, is de wijdverspreide adoptie en implementatie ervan beperkt. De beperkte adoptie van eHealth interventies kan deels worden toegeschreven aan het gebrek aan actieve betrokkenheid van eindgebruikers, zoals patiënten, in de vroege ontwerp- en ontwikkelfase van interventies (eerste uitdaging). Dit resulteert vaak in matige bruikbaarheid en gebruikerservaring, en een gebrek aan afstemming van de interventie op de behoeftes van de gebruiker. Participatief ontwerpen, waarbij gebruikers als ‘experts van hun eigen ervaringen’ worden betrokken, is daarom steeds belangrijker geworden. Deze ontwerpaanpak is gericht op het aanboren van kennis van gebruikers en het bevorderen van wederzijds begrip tijdens het ontwerpproces. Het gebruik van participatieve ontwerp tools is echter vaak beperkt of slecht onderbouwd. Daarom zijn uitgebreide casestudies nodig om een solide kennisbasis op dit gebied op te bouwen. eHealth interventies die wel worden gebruikt, worden veelal maar voor een korte periode gebruikt en hebben vaak te lijden onder kortstondig gebruik, vaak meestal als gevolg van een gebrek aan betrokkenheid van de gebruiker bij de interventie (tweede uitdaging). Betrokkenheid omvat een breed scala aan psychologische en gedragsfactoren die de interactie van gebruikers met, en hun gebruik van, digitale gezondheidstechnologieën beïnvloeden. Om de adoptie en het gebruik van eHealth oplossingen te bevorderen is het derhalve van belang dat de eHealth interventie boeiend is. Het inzetten van zogenaamde ‘Persuasive games’, waarbij spelelementen worden geïntegreerd om gebruikers aan te moedigen een bepaald gedrag of attitude aan te nemen, kan de betrokkenheid van gebruikers vergroten en het gebruik van eHealth op de langer termijn bevorderen. Langdurig gebruik van eHealth hangt daarnaast samen met kenmerken van de gebruiker zelf. Bepaalde gebruikerskenmerken zoals leeftijd, chronische aandoeningen, een lagere sociaaleconomische positie en beperkte gezondheidsvaardigheden, worden geassocieerd met een lager gebruik van eHealth. Dit resulteert in een digitale kloof, waarbij personen met beperkte digitale toegang en vaardigheden obstakels ondervinden bij het gebruik van digitale gezondheidstechnologieën (derde uitdaging). Het overbruggen van deze kloof vereist niet alleen toegang tot digitale technologieën, maar ook de bevordering van digitale gezondheidsvaardigheden en

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw