Charlotte Poot

303 Nederlandse samenvatting 11 de betrokkenheid van deze personen bij de ontwikkeling van eHealth oplossingen. Het effectief betrekken van achtergestelde groepen, zoals mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden, bij participatief ontwerp wordt echter belemmerd door verschillende factoren. Praktijkvoorbeelden en leidraden zijn nodig om inzicht te krijgen in hoe deze barrières te overkomen. Bovendien wordt wijdverspreide adoptie en implementatie belemmerd door een gebrek aan bewijs van de effectiviteit van eHealth interventies. Hoewel gerandomiseerde klinische studies vaak worden gebruikt om de effectiviteit van interventies te onderzoeken, houden ze over het algemeen onvoldoende rekening met de complexiteit van de context waarin de interventie wordt toegepast (vierde uitdaging). Daarom zijn alternatieve onderzoeksontwerpen en -methoden vereist om robuuste ‘real-world evidence’ (d.w.z. bewijs dat in de praktijk wordt gegenereerd) te verkrijgen. Tot slot, wordt niet alle gegenereerde kennis toegepast in de praktijk, wat zorggebruikers en de samenleving niet ten goede komt. Het vertalen van wetenschappelijk bewijs naar begrijpelijke en bruikbare kennis voor belanghebbenden en besluitvormers is een essentieel proces, dat ook wel bekend staat als kenniscreatie. Dit proces is van groot belang om de zogenaamde “kennis-naar-actie kloof” te overbruggen. Helaas ontbreken momenteel richtlijnen voor het praktisch toepassen van dit kenniscreatie proces. Het aanpakken en overbruggen van de bovengenoemde uitdagingen is essentieel om toe te werken naar zinvolle eHealth die gebruikers, zorgverleners en het zorgsysteem als geheel ten goede komt. Als we deze uitdagingen het hoofd bieden, kan eHealth een revolutie teweegbrengen in de gezondheidszorg en gezondheidsuitkomsten voor individuen en populaties verbeteren. Het doel van dit proefschrift was dan ook om de genoemde uitdagingen aan te pakken door middel van praktijkgerichte onderzoeksprojecten. Deze hadden betrekking op de ontwikkeling van verschillende eHealth interventies met behulp van participatieve ontwerptools, en het genereren van real-world evidence om deze interventies te evalueren. Daarnaast bevat het proefschrift een studie naar de vertaling en evaluatie van de validiteit van de Nederlandse versie van de eHealth Literacy-vragenlijst (d.w.z. een vragenlijst naar digitale gezondheidsvaardigheden) en biedt het een stapsgewijze aanpak voor het vertalen van wetenschappelijke kennis naar bruikbare informatie voor besluitvorming. Deel 1 – Participatief ontwerpen In het eerste deel van dit proefschrift hebben we aan de hand van drie praktijkgerichte onderzoeken als casussen, laten zien hoe participatief ontwerpen kan worden gebruikt om eindgebruikers en andere belanghebbenden actief te betrekken in de vroege fase van de ontwikkeling van eHealth (eerste uitdaging). Hoofdstuk 2 beschreef het ontwerp van het persuasive game ‘Ademgenoot’ om mensen met astma te motiveren hun medicatie te gebruiken zoals voorgeschreven (casus 1). We

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw