Charlotte Poot

306 11 Chapter 11 tietesten en vergelijking tussen verschillende groepen. De Nederlandse versie van de eHLQ toonde sterke eigenschappen voor het beoordelen van digitale gezondheidsvaardigheden in de Nederlandse context. We bevolen echter ook aan om voortdurend bewijs van validiteit te verzamelen, aangezien validiteit niet moet worden beschouwd als een eigenschap van het instrument, maar afhangt van de context en het doel van gebruik. Het tweede instrument, gepresenteerd in hoofdstuk 8, is een tool die de effectieve overdracht van wetenschappelijke kennis naar besluitvormers in de gezondheidszorg moet vergemakkelijken, met als doel de kloof tussen kennis en actie te overbruggen (vijfde uitdaging). Door het integreren van principes van wetenschapscommunicatie, datavisualisatie en gebruikersgericht ontwerpen, werd een stappenplan beschreven om wetenschappelijke kennis te vertalen naar bruikbare boodschappen, met nadruk op ‘hoe iets wordt gezegd’ en ‘hoe het wordt gecommuniceerd’. Een casestudy naar interventies voor chronische longaandoeningen in lage- en middeninkomenslanden illustreerde deze aanpak. Algemene discussie In het laatste hoofdstuk reflecteerden we op de individuele studies en plaatsten we ze in een bredere context met betrekking tot de ontwikkeling, evaluatie en implementatie van eHealth. Belangrijke inzichten en leerlessen zijn gedeeld, waarbij de volgende kernpunten zijn besproken: • Het belang om patiëntempowerment samen te laten gaan met voldoende (digitale) gezondheidsvaardigheden in een tijdperk van toenemende digitalisering (Thema 1). • Het betrekken van sociaaleconomisch achtergestelde groepen bij de ontwikkeling en evaluatie van eHealth (Thema 2). • De noodzaak van vroegtijdige betrokkenheid van belanghebbenden als cruciale actoren bij de ontwikkeling, duurzaam gebruik en implementatie van eHealth interventies (Thema 3). • Het benadrukken van de noodzaak om belanghebbenden en hun behoeften te identificeren, evenals het creëren van waarde voor alle belanghebbenden, inclusief het aannemen van een meer zakelijk perspectief op waarde gedurende de hele ontwikkelingscyclus van eHealth (Thema 4). • Het belang om de ontwikkeling van eHealth als een continu proces te beschouwen, met formatieve evaluatiemomenten voor verbeteringen en summatieve evaluatiemomenten om prestaties, specifieke uitkomsten of eindpunten te meten. (Thema 4). • De noodzaak van een gunstigere onderzoeksomgeving met betrekking tot medisch-ethische procedures, bestuur en beleid en de noodzaak voor nieuwe academische beloningsstructuren, waarin publieke

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw