Sebastiaan van der Storm

178 Appendices NEDERLANDSE SAMENVATTING Dit proefschrift heeft als doel om: (deel I) inzicht te geven in de huidige perspectieven op het gebruik en de ontwikkeling van medische mobiele applicaties, (deel II) de perspectieven van patiënten op stomazorg te onderzoeken en (deel III) de klinische effectiviteit van de patiëntgerichte mobiele applicaties in colorectale chirurgische zorg te evalueren. Huidige perspectieven op medische mobiele applicaties Hoofdstuk 1 benadrukt het belang van het naleven van de regelgeving met betrekking tot de gegevensbescherming en veiligheid van medische hulpmiddelen zoals medische applicaties. Het hoofdstuk bespreekt ook de meest praktische overwegingen die medische professionals moeten kennen als zij een medische mobiele applicatie gaan gebruiken of ontwikkelen. Hoofdstuk 2 vervolgt met een systematische literatuur review om te identificeren welke mobiele applicaties in de gastro-intestinale chirurgische zorg werden gebruikt en om te evalueren wat hun vooruitzichten voor chirurgische zorg zijn. Hoewel er meer dan 150 gastro-intestinale chirurgische mobiele applicaties beschikbaar zijn in app stores, kon slechts een beperkt aantal worden teruggevonden in de wetenschappelijke literatuur. De 29 geïdentificeerde mobiele applicaties werden ingedeeld in zeven categorieën: monitoring, gewichtsverlies, postoperatief herstel, educatie, communicatie, prognose en klinische besluitvorming. De meeste geïdentificeerde mobiele applicaties werden alleen onderzocht op hun gebruik, bruikbaarheid en gebruikerstevredenheid en hadden dus geen hoogwaardig wetenschappelijk bewijs van hun effectiviteit en veiligheid. Patiëntperspectieven op stomazorg Hoofdstuk 3 onderzocht de tevredenheid van patiënten over hun ontvangen stomazorg en hun mening ten opzichte van mogelijke ondersteuning van een mobiele applicatie. Uit de enquête onder 1.868 patiënten bleek dat patiënten slechts matig tevreden over hun stomazorg waren, met een score van 6,6 op 10. De tevredenheid werd vooral beïnvloed door onwetendheid om een stoma te krijgen of in een acute situatie te zijn geopereerd. Ook kan de medische conditie voor de operatie of mentale klachten een negatieve invloed hebben op de perceptie van patiënten van de daadwerkelijk ontvangen stomazorg. Patiënten hadden graag meer zorg na de ziekenhuisopname gehad en ze gaven aan dat de volgende aspecten verbeterd konden worden: voorlichting voor de operatie, de stoma plaatsbepalingen informatie over stoma gerelateerde problemen. 64,8% van de patiënten die korter dan drie jaar een stoma hebben, raadpleegden minstens eenmaal per maand het internet voor stoma gerelateerde informatie. Hoewel er een voorkeur was om informatie via een conventionele manier te raadplegen, gaf 59,5% aan dat zij een mobiele applicatie als toegevoegde waarde zouden zien. Uit het onderzoek blijkt ook dat patiënten met digitale geletterdheid meer bereid zijn om de applicatie te gebruiken. Dit geeft aan dat het erg belangrijk is om goede voorlichting te geven over de voordelen van mobiele applicaties

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw