187 Nederlandse samenvatting gezamenlijk doel. Bovendien waardeerden betrokkenen de sterke lokale focus van het programma en mogelijkheden om met elkaar te leren. Het actieprogramma Kansrijke Start bleek echter nog geen onderdeel van de dagelijkse praktijk voor veel zorgverleners. Veelgenoemde barrières hadden betrekking op systemische integratie op macroniveau, waaronder beperkte financiële middelen en wet- en regelgeving die samenwerking bemoeilijkt. Betrokkenen noemden verschillende behoeften om het programma te borgen, waaronder structurele financiering, passende wet- en regelgeving, aandacht voor behoeften van betrokkenen, voortdurende kennisontwikkeling en -leren, en het vaker en beter betrekken van ervaringsdeskundigen. Hoofdstuk 6 bevat een algemene discussie met hierin de belangrijkste bevindingen, een reflectie op deze bevindingen, methodologische overwegingen en aanbevelingen voor onderzoek, beleid, praktijk en onderwijs. We benadrukken zes geleerde lessen over de invoering van het actieprogramma Kansrijke Start (les 1 & 2), monitoren (3 & 4) en domeinoverstijgende samenwerking (5 & 6): 1. De invoering werd gefaciliteerd door een verbindend narratief en toegewijde ambassadeurs op meerdere niveaus 2. Ondersteuning vanuit de landelijke overheid gecombineerd met een sterke lokale focus is een veelbelovende combinatie 3. Het meenemen van zowel risico- als beschermende factoren is belangrijk voor een compleet beeld 4. Monitoring vereist longitudinale domeinoverstijgende data en indicatoren 5. Het bevorderen van normatieve integratie is een fundamentele eerste stap voor samenwerking 6. Leerprocessen zijn onmisbaar in domeinoverstijgende samenwerking De monitoringsactiviteiten zoals beschreven in dit proefschrift tonen een toenemende verbinding tussen onderzoek, beleid en praktijk. Voor toekomstig onderzoek is het belangrijk om de focus te leggen op participatieve methoden, realist benaderingen en het betrekken van ervaringsdeskundigen. Wij raden ook aan om het gebruik van routinematig verzamelde data te optimaliseren en om de eerste effecten van het actieprogramma Kansrijke Start te onderzoeken. Voor toekomstig beleid en praktijk adviseren we om een langetermijnperspectief te creëren, het actieprogramma Kansrijke Start te integreren in de dagelijkse praktijk, en leerprocessen op verschillende niveaus te bevorderen. Ondanks ruimte voor verbetering, impliceert dit proefschrift een kansrijke start voor de Nederlandse eerste duizend dagen-aanpak.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw