Sonja Kuipers

255 Nederlandse samenvatting Deze bevindingen onderstreepten de noodzaak voor het ontwikkelen van een specifieke tool die is afgestemd op alle vier persona’s die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen. Welke ondersteunende tool kan worden ontwikkeld voor GGZ-verpleegkundigen om hun bewustwording en kennis te vergroten over mondgezondheid bij psychose? (Hoofdstuk 6) In het tweede deel van het ontwerpgerichte onderzoek is er voortgebouwd op de resultaten van de eerste studie, zoals gepresenteerd in hoofdstuk 5. Aanvankelijk zijn de voornaamste problemen en behoeften van GGZ-verpleegkundigen, gericht op de mondgezondheid bij hun patiëntengroep onderzocht, middels een focusgroep bestaande uit negen deelnemers. Op basis van de analyse werden vijftien verschillende tools uitgewerkt die GGZ-verpleegkundigen kunnen ondersteunen, variërend van een brochure, screener om het gesprek aan te gaan, een klinische les tot een filmpje met ervaringsdeskundigen. Deze vijftien tools werden vervolgens voorgelegd aan de negen deelnemers die individueel aangaven welke tool voor hen het meest optimaal en meest haalbaar zou zijn aan de hand van een ‘multi criteria decision matrix’. Een ‘multi criteria decision matrix’ kan gebruikt worden wanneer er meer dan één optie voor een te ontwikkelen tool is én er met meerdere criteria rekening gehouden moet worden om tot een beslissing te komen. De tool die door participanten als veelbelovend werd gezien was de ontwikkeling van een brochure, inclusief een screener, bedoeld om bewustwording en het kennisniveau van GGZ-verpleegkundigen over mondgezondheid bij patiënten met een psychotische aandoening te vergroten. Daarnaast was de toevoeging van een screener van belang als instrument om het gesprek aan te gaan met patiënten. De brochure bevat informatie over mondzorg, risicofactoren, voeding, te geven adviezen en bevat daarnaast ook een screener die het gesprek over mondzorg tussen de verpleegkundige en de patiënt stimuleert. In deze screener zijn vragen opgenomen zoals: ‘Kun je op een schaal van 1 tot 10 aangeven hoe tevreden je bent met je mondgezondheid?’ (1 = het slechtst voorstelbaar, 10 = het best voorstelbaar) of ‘Wat zou je graag willen veranderen? De brochure is ontworpen als een ‘low-fidelity prototype’, dit wil zeggen dat een eerste ontwerp gemaakt is zodat de haalbaarheid van het idee getest kan worden.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw