Peter van Olst

340 Summary (Nederlands) Hoofdstuk 4 markeert de overgang naar het empirische deel van de studie. Hiervoor is Theologisch Actieonderzoek (TAR) ingezet. Dat is holistisch en theologisch te noemen. Het leent zich in het bijzonder voor het zoeken naar hernieuwde verbinding tussen de religieuze identiteit van organisaties of instellingen en het veranderde maatschappelijke klimaat waarin zij functioneren. TAR is gericht op het samenbrengen van vier theologische stemmen: de operante stem (theologisch inzicht dat schuilgaat in praktische handelingen, in het kader van dit onderzoek van christelijke leraren), de espoused theology (wat de leraren daar zelf vanuit hun religieuze identiteit over zeggen), de normatieve theologie (wat de Bijbel en andere geschriften die zij als gezaghebbend aanvaarden inbrengen) en de formele theologie (wat de wetenschap, in dit onderzoek breed opgevat, aan inzichten kan inbrengen). Voor de pabo-opleiding van Driestar hogeschool is een onderzoeksgroep opgericht bestaande uit interne onderzoekers en curriculumvernieuwers en externen met een grote ervaring met het geven van expliciet christelijk onderwijs in een context van hoge etnische, culturele en religieuze diversiteit. Hoofdstuk 5 laat zien dat die laatste deskundigheid bij Driestar hogeschool niet of nauwelijks aanwezig was. Driestar trekt vanwege de reformatorischchristelijke identiteit studenten uit het hele land die zich met name willen voorbereiden voor reformatorisch-christelijke scholen en in doorgaans nog vrij homogene context, dikwijls ook beschermd door een gesloten toelatingsbeleid. Een nulmeting onder Driestar-studenten en docenten toont dit aan, maar laat ook zien dat onder beide groepen breed de overtuiging leeft dat er in het huidige maatschappelijke klimaat en richting de toekomst meer nodig is in de sfeer van leren omgaan met hogere maten van etnische, culturele en religieuze diversiteit. Explorerend onderzoek bij Driestar, waarbij zes afstuderende studenten eigen onderzoek deden en aan een focusgroep-interview werden onderwerpen, laat zien dat de brede vormingsbenadering van WCD helpend kan zijn om de eigen vorming beter en op een positieve manier te laten aansluiten op de actuele vragen van de maatschappij. In de hoofdstukken 5, 6 en 7 komen de hoofdpunten van het gesprek in de conversatiegroep naar voren. Gedurende bijna drie jaar spraken vier vertegenwoordigers van Driestar en vier tot vijf vertegenwoordigers van eerst twee en later drie multi-etnische christelijke basisscholen intensief met elkaar (in totaal twintig bijeenkomsten) over visie, intenties, ontwerp en praktijk van de brede burgerschapsvorming van aanstaande leraren bij Driestar. Regelmatig werden studenten bij de gesprekken betrokken of werden studentervaringen geanalyseerd. Hoofdonderwerpen die daarbij gaandeweg duidelijker naar voren kwamen, mede ook door de inbreng vanuit de formele (wetenschappelijke)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw