Mirjam Kaijser

SAMENVATTING Fietsen, koken, een vliegtuig besturen of een operatie uitvoeren: je moet het leren voordat je het kunt doen. In de eerste twee gevallen kan leren door ‘vallen en opstaan’ een veilige strategie zijn. Bij de laatste twee is dat niet het geval. Complexere vaardigheden worden aangeleerd door training, instructie en doelgericht oefenen. Chirurgische training maakt van oudsher gebruik van een meester-gezel systeem. Daarbij worden de kennis en vaardigheden van een ervaren chirurg overgedragen op een chirurg in opleiding. Tegenwoordig wordt het medisch specialisten onderwijs, onder invloed van onder andere verscherpte regels rondom arbeidstijden en met hoge standaarden in kwaliteit van zorg, verschoven naar competentie gericht opleiden. Het Nederlandse chirurgische curriculum SCHERP is daarom gebaseerd op toevertrouwde professionele activiteiten of entrustable professional activities (EPAs). Eén van deze EPAs is metabole bariatrische chirurgie (metabolic bariatric surgery, MBS). Dit type operaties wordt gebruikt bij de behandeling van ernstige obesitas, een van de belangrijkste uitdagingen in de gezondheidszorg van deze tijd. De EPA MBS definieert de einddoelen waaraan chirurgen in opleiding moeten voldoen om zich te certificeren voor dit deel van de gastro-intestinale chirurgische praktijk. Dit omvat naast kennis over het ziektebeeld, de indicatiestelling voor behandeling en het behandelen van complicaties ook het zelfstandig kunnen uitvoeren van de twee meest voorkomende procedures, namelijk de laparoscopische Roux-en-Y gastric bypass (LRYGB) en laparoscopische sleeve gastrectomie (LSG). Het chirurgisch curriculum specificeert echter niet hoe deze einddoelen kunnen of moeten worden bereikt. Dit proefschrift legt daarom een basis voor een specifiek MBS-curriculum, inclusief beoordelingen gericht op de operatieve stappen van de LSG en LRYGB. Het aanleren van metabole bariatrische chirurgie aan chirurgische assistenten is belangrijk, omdat het aantal MBS-procedures stijgt. Nieuwe MBS-chirurgen moeten deze procedures beheersen en de kennis verwerven om MBS-gerelateerde complicaties te kunnen behandelen. Dit proefschrift valt hierbij uiteen in drie delen. 178 9

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw