Mirjam Kaijser

DEEL 1 – Huidige Trainingspraktijk Om een evidence-based MBS-trainingsprogramma te creëren, wordt in het eerste deel van dit proefschrift een overzicht van de beschikbare literatuur en een beschrijving van de huidige klinische praktijk in Nederland gegeven. Hoofdstuk 2 beschrijft dit systematisch literatuuronderzoek gericht op het instrueren van metabole bariatrische chirurgie aan chirurgen in opleiding, waarbij op dat moment veertien relevante onderzoeken werden gevonden. Hierbij worden een aantal modaliteiten beschreven die gebruikt kunnen worden in deze training. Ten eerste wordt de basis van het verwerven van laparoscopische vaardigheden in het algemeen gelegd met simulatietraining. Virtual reality, chirurgische modellen en oefenboxen kunnen het verwerven van vaardigheden ondersteunen. Daarnaast vindt een aanzienlijk deel van de chirurgische training plaats in de operatiekamer. Om het effect van participeren in en training van (stappen van) de daadwerkelijke procedures te maximaliseren kunnen bijvoorbeeld een preoperatieve warming-up en postoperatieve video-coaching ingezet worden. Ook lijkt een stapsgewijze aanpak, waarbij de operatie in procedurele (belangrijke) stappen wordt opgedeeld, gebruikt worden om gestructureerd te onderwijzen. Hoewel enkele onderzoeken zich hebben gericht op het verwerven van kennis over de pathofysiologie van obesitas en metabole complicaties, zou verder onderzoek dit belangrijke onderdeel van de chirurgische training kunnen structureren. Niet-technische vaardigheden, waaronder teamwerk en besluitvorming, maakten geen deel uit van deze systematische review. Deze kunnen echter niet buiten beschouwing worden gelaten bij de opleiding van toekomstige chirurgen. Hoofdstuk 3 beschrijft de huidige praktijk van MBS-opleidingen in Nederland. In twaalf van de toenmalige 19 metabole bariatrische centra in Nederland was MBS onderdeel van de chirurgische opleiding. Een gestructureerde, stapsgewijze aanpak bij het trainen van de LRYGB werd in 9 centra toegepast, hetzij chronologisch, hetzij in oplopende volgorde van moeilijkheidsgraad. Daarbij werd ook gezien dat het gemiddeld aantal procedures dat door chirurgen in opleiding met intresse in MBS werd verricht slechts 40 was. Het aantal LRYGB procedures tijdens de chirurgische opleiding is onvoldoende om de leercurve van deze ingreep, die afhankelijk van de definitie tussen de 150-500 procedures ligt, tijdens de opleiding al te voltooien. 9 179 Summary

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw